Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Starkt år för Garbergs

Publicerad: 10 augusti 2015, 11:56

Björn Borgs kampanj "First person lover" av Garbergs.

2014 blev ett framgångsrikt år för Garbergs byråkonstellation. Både intäkter och resultat ökade, men lönsamheten per anställd sjönk.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Garbergs Kommunikation AB har nyligen inkommit med sitt bokslut som visar att koncernen är i gott skick. Sedan i fjol består bolaget, förutom reklam- och designbyrån också av Garbergs Malmö, vilka de äger till 51 procent.

Den samlade byråintäkten landade på 67,4 (60,3) miljoner kronor år 2014. Den totala omsättningen steg till 113 (97,4) miljoner. Rörelseresultatet ökade också till 9,3 (8,3) miljoner kronor vilket ger en vinstmarginal på cirka 14 procent.

Men trots att pilarna pekar uppåt visar bokslutet att effektiviteten har påverkats negativt. Byråintäkten per anställd minskade från 1,25 till 1,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet per anställd sjönk också till 166 000 (172 000) kronor. En trolig förklaring är integreringen av Garbergs Malmö, vilket medfört en ökning av antalet anställda till 56 (48) personer.

"Den framtida utvecklingen ser positiv ut då kommunikationsinvesteringarna hos befintliga kunder förväntas öka samt att Garbergs-koncernen har inlett samarbeten med ett antal nya kunder" skriver de i årsredovisningen.

Av vinsten delar Garbergs Kommunikations ägare Joakim Landin, Petter Ödeen och Johan van der Schoot på 4,5 miljoner kronor i aktieutdelning.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.