Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Starkt år för mediebyråerna

Publicerad: 15 Januari 2008, 09:20

December blev en bra månad för mediebyråerna som ökade omsättningen med 19 procent jämfört med samma period 2006. Totalt under året ökade omsättningen med 8,4 procent.


Totalt slutade omsättningen för Sveriges Mediebyråer på cirka 11,8 miljarder kronor under 2007. 2006 var omsättningen 10,8 miljarder kronor. Starkaste månaden var december då Sveriges mediebyråer ökade omsättningen med 19 procent jämfört med samma period 2006.

Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, kommenterar siffrorna.
– 2007 har varit ett starkt år för mediebyråerna. Tillväxten har legat fast runt sju procent under hösten 2007, men med denna starka decembermånad så kliver vi upp på en tillväxt på över åtta procent. Även 2006 såg vi en stark tillväxt under årets sista månad, vilket vi kan konstatera även gäller i år.

Största mediekategorin för byråerna är tv som vuxit starkt under 2007. Den totala tillväxten för året blev dock endast 6,7 procent. Enligt Per Rosvall har Sveriges Mediebyråer under året sett en ökad trend för köpta kontakter där de nya nischkanalerna ökar mer än de etablerade större kanalerna.

Även dagspress i både storstad och landsort ökade i december. Kvällspressen kämpar dock vidare med minskade upplagor och backade med drygt åtta procent under året. Fler kategorier som minskade i omsättning under året är fackpress, utomhus/trafikreklam och direktreklam, den sista backade med nästan 30 procent.

Bland vinnarna syns internet som ökade mest i omsättning jämfört med 2006. Tillväxten blev 48 procent.
– Vi ser fortfarande en ökning av kommunikationen på internet för annonsörer som har etablerat internet som en del av sin mediestrategi. Men vi ser även en ökning av nya aktörer som inte tidigare har använt internet som mediekanal, säger Per Rosvall.

Bio, som är en relativt liten mediekategori, fördubblade omsättningen jämfört med året innan.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.