Reklam
Starkt uppåt för medieinvesteringarna i september
Publicerad: 8 oktober 2013, 07:37
Glädjebeskeden avlöser varandra.
IRM spår att det blir ett plus för reklamammarknaden 2014, och nu redovisar Sveriges Mediebyråer att medieinvesteringarna, förmedlade via medlemmarna, ökade markant i september jämfört med samma månad föregående år – en tillväxt med nästan 24 procent.
MH
Magnus Helander
Den största mediekategorin tv, som drev på uppgången, ökade med 44 procent – även digitala medier hade en mycket stark tillväxt – 56,3 procent. Även utomhus lyfte. För print går det dock fortsatt dåligt.
– Investeringarna vänder uppåt och visar på en stark tillväxt i september. Trenden för året vänder från en nedgång på 6,4 procent förra månaden till 2,4 procent ackumulerat till och med september. Det är en urstark ökning där digitala medier och TV står för en tillväxt på över 300 miljoner kronor i september. En stor del av förklaringen i ökningstalet för TV är fler faktureringsdagar samt att vi ser en stor del av investeringarna i slutet av september, där troligen en stor del går över i oktoberkampanjer. Trycket i TV har skruvats upp betydligt vilket också gör att den ackumulerade helårssiffran nu vänder upp till en ökning med 1,7 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
Trots bra siffrror på många håll ligger medieinvesteringarna på totalen fortfarande under fjolårsnivån med drygt 2 procent. Totalt förmedlades under september månad nästan 1,5 miljarder kronor.