Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Starkt uppåt för medieinvesteringarna i september

Publicerad: 8 oktober 2013, 07:37

Glädjebeskeden avlöser varandra. IRM spår att det blir ett plus för reklamammarknaden 2014, och nu redovisar Sveriges Mediebyråer att medieinvesteringarna, förmedlade via medlemmarna, ökade markant i september jämfört med samma månad föregående år – en tillväxt med nästan 24 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Den största mediekategorin tv, som drev på uppgången, ökade  med 44 procent – även digitala medier hade en mycket stark  tillväxt – 56,3 procent. Även utomhus lyfte. För print går det dock fortsatt dåligt.

– Investeringarna vänder uppåt och visar på en stark tillväxt i  september. Trenden för året vänder från en nedgång på 6,4 procent förra  månaden till 2,4 procent ackumulerat till och med september. Det är en  urstark ökning där digitala medier och TV står för en tillväxt på över  300 miljoner kronor i september. En stor del av förklaringen i  ökningstalet för TV är fler faktureringsdagar samt att vi ser en stor  del av investeringarna i slutet av september, där troligen en stor del  går över i oktoberkampanjer. Trycket i TV har skruvats upp betydligt  vilket också gör att den ackumulerade helårssiffran nu vänder upp till  en ökning med 1,7 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges  Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Trots bra siffrror på många håll ligger medieinvesteringarna på totalen fortfarande under  fjolårsnivån med drygt 2 procent. Totalt förmedlades under september  månad nästan 1,5 miljarder kronor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.