Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Starta bara upp skiten!”

Publicerad: 1 oktober 2013, 10:10

Snask-grundaren Fredrik Öst.

Svenska branding-, film- och designbyrån Snask har skrivit boken ”Make Enemies och Gain Fans” på 72 timmar. Boken har hamnat i Amazons topp fem för kategorin ”Branding & Logo Design”. Snask-grundaren Fredrik Öst tycker att man inte ska komplicera frågan om att starta en byrå.


Ämnen i artikeln:

Snask

Snask skapades 2007 och gav ut en bok om sina första fem åren i  branschen under förra året.

Boken innehåller bland annat avsnitt om  byråns designjobb för Studio Total, Liljevalchs och Malmöfestivalen, men  också konkreta tips om hur man lyckas i en tuff bransch.

Snask-grundaren och även byråns cd Fredrik Öst, tycker exempelvis inte att man ska komplicera det här med att starta en byrå.

–  När vi själva var studenter tyckte vi det var svårt att få insyn i hur  livet efter utbildningen skulle se ut. Hur fan startar man en byrå?  Behöver man massa branscherfarenhet innan man ger sig på det? Nej, säger  vi. Starta bara upp skiten!

Boken kom ut i Europa hösten 2012 och släpptes i USA våren året efter.

Snask  uppger att boken klättrat upp till Amazons topp fem i kategorin  Branding & Logo Design efter lanseringen och exempelvis passerat David Ogilvy – idag ligger boken på 26:e  plats.

Fredrik Öst och medförfattaren Magnus Berg skrev boken på 72 timmar – över en helg i Stockholms Skärgård, enligt Snask själva.

–  Att vi skrev den så snabbt berodde på att vi hade alla de här åsikterna  som vi behövde få ur oss, och så ville vi berätta om våra med- och  motgångar under våra fem första år i branschen, säger Fredrik Öst.

Snask håller också på med en uppföljare till boken – men projektet är hemligt än så länge.

Snask har idag kunder som: Svenskt Näringsliv, Stockholms Stad, Samsung, Hemslöjden och Debaser.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Snask

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.