Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Startar 27 företag på 3 veckor

Publicerad: 8 oktober 2014, 11:01

Foto: Berghs.

Elever på Berghs digitalutbildning Interactive Communication kör igång 27 webbutiker – budgeten ligger på 100 kronor för respektive företag.


Ämnen i artikeln:

Berghs

– Även om det här är en skoluppgift så skulle det inte förvåna mig om  flera av dem fortsätter driva sina företag även efter att de examineras,  säger Tobias Lundqvist, som är programansvarig för Interactive  Communication i en kommentar.

Företagen jobbar med alltifrån syjuntor och prenumerationstjänster till gps-spårare för husdjur.

Studenterna tar fram en affärsidé, design, kod och lanserar företagen till slut.

Tobias Lundqvist uppger att det är första gången som Berghs gör något liknande.

Studenten Ib Rosvall har exempelvis dragit igång Cobblersweb.se där han säljer produkter för att vårda läder.

– När jag började i klassen hade jag aldrig skrivit en rad kod, men nu kan jag skriva ut adressen till min egen webbshop på mitt visitkort, säger han i en kommentar.

Webbhotellet Oderland har gått in och sponsrat kursen.


Kursen avslutas med en pitch inför en panel bestående av företagare och riskkapitalister.

Miriam Grut Norrby är investment manager på Schibsted Growth.

– Från Schibstedts håll är vi mycket positiva till att skolor som Berghs ger studenterna möjlighet att utveckla sitt entreprenörskap, säger hon i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Berghs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.