Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Startar bolag med Justin Biebers manager

Publicerad: 21 juni 2014, 13:56

Scooter Braun (mitten) och Pelle Sjönell (höger) startar gemensamt bolag.

Foto: Fredrik Thambert.

Pelle Sjönell, executive creative director på BBH LA, är i Cannes för att presentera byråns nya storsatsning. Tillsammans med kändisagenten och nöjesmogulen Scooter Braun startar de det gemensamma bolaget The Creative Studio.


Ämnen i artikeln:

Pelle SjönellBBH

Scooter Braun är arkitekten bakom flera stora genombrott i musikindustrin de senaste åren, som Justin Bieber och Psy. Hans bolag SB Projects rymmer flera företag som verkar i gränslandet mellan media och underhållning. Nu gör de gemensam sak med BBH och Pelle Sjönell genom att skapa produktionsbolaget The Creative Studio. Syftet är att föra reklam- och nöjesvärlden närmare varandra.  

– Vi öppnade BBH i LA för fyra år sedan med insikten om att folk betalar för underhållning och för att få slippa reklam. Vi måste lära oss av underhållningsbranschen och med det här projektet går vi in i den på riktigt, säger Pelle Sjönell till Resumé.

Syftet är att hjälpa företag producera innehåll som folk vill ta del av, vilket underhållningsbranschens hela affär kretsar kring. Scooter Braun ligger bakom flera av de största kommersiella framgångarna i musikvärlden, och förhoppningen är att hans kunskap ska kunna komma reklamköpare till gagn.  
– Scooter har byggt några av de största fanskarorna i världen. Det finns såklart ett stort intresse bland företag att få bli en del av det, och själva lära sig att bygga den typen av relationer, säger Pelle Sjönell.

För SB Projects del är The Creative Studios ett sätt att få större muskler och kunna närma sig nya typer av aktörer som de inte har arbetat med tidigare.

– Att teama ihop med BBH ger oss ett produktionsbolag med kapaciteten att förverkliga idéer på löpande band. Det är vad man drömmer om – att inte fastna i all bullshit. Företagen får tillgång till kreatörer som kommer från olika håll och som bidrar med olika infallsvinklar. Det behövs eftersom dagens kunder förväntar sig innehåll som känns autentiskt och äkta, snarare än traditionella reklamfilmer. De vill identifiera sig med varumärken och inte bli påsålda en massa saker, säger Scooter Braun.

Pelle Sjönell menar också att begreppet branded content behöver omprövas.  

– Branded betyder från början att brännmärka kor. Men det funkar inte längre att bara branda något. Företag måste själva bli underhållningsvarumärken, som till exempel Red Bull. Men för att kunna bli det krävs helt nya sätt att arbeta på, säger han.

Att BBH och SB Projects väljer att starta ett samriskbolag handlar också om en ambition att göra något annorlunda. Alternativet att byrån på konventionellt sett skulle köpa in kompetens av andra produktionsbolag fanns inte på kartan.  

– Du kan inte hyra in någon som mig, och om jag vill ha tillgång till de bästa kreatörerna måste jag teama upp med dem. Frågan irriterar mig, för den visar hur lat branschen är. Du måste anstränga dig hårdare i dag än att bara göra saker på samma sätt som förr. Det finns inget som är traditionellt med oss, så om företag är ute efter traditionell marknadsföring behöver de inte ringa oss. Men de som vill göra cool shit kan däremot göra det, säger Scooter Braun.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Pelle SjönellBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.