Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 december 2015, 13:38
För att hjälpa publicister och annonsörer att utvärdera effekten av deras webbannonser lanserar företaget Tobii en undersökningspanel med eyetracking.
Ämnen i artikeln:
TobiiEyetracking är ett sätt att mäta var en person tittar och används för att ta reda på hur människor uppmärksammar och tar till sig olika budskap i reklam. Metoden har fram tills Tobiis lansering främst används i labb- och butiksmiljöer.
Lanseringen sker i början av 2016 i samarbete med annonslösningsföretaget Addsets. Rent konkret omvandlas blickdatat till mätetal som visar det visuella engagemanget på webbsidor som medlemmar ur panelen besöker.
– Konkurrensen om uppmärksamhet är tuff mellan annonsörer i dagens informationsflöde. Genom att mäta hur människor uppmärksammar och tar till sig marknadsbudskap kan vi leverera djupare insikter än traditionell klick- och visningsstatistik, kommenterar Tom Englund, chef för affärsområdet Tobii Pro.
Panelen består av 1000 hushåll.
Ämnen i artikeln:
Tobii