Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Startar eye tracking-panel

Publicerad: 4 December 2015, 13:38

För att hjälpa publicister och annonsörer att utvärdera effekten av deras webbannonser lanserar företaget Tobii en undersökningspanel med eyetracking.


Ämnen i artikeln:

Tobii

Eyetracking är ett sätt att mäta var en person tittar och används för att ta reda på hur människor uppmärksammar och tar till sig olika budskap i reklam. Metoden har fram tills Tobiis lansering främst används i labb- och butiksmiljöer.

Lanseringen sker i början av 2016 i samarbete med annonslösningsföretaget Addsets. Rent konkret omvandlas blickdatat till mätetal som visar det visuella engagemanget på webbsidor som medlemmar ur panelen besöker.

– Konkurrensen om uppmärksamhet är tuff mellan annonsörer i dagens informationsflöde. Genom att mäta hur människor uppmärksammar och tar till sig marknadsbudskap kan vi leverera djupare insikter än traditionell klick- och visningsstatistik, kommenterar Tom Englund, chef för affärsområdet Tobii Pro.

Panelen består av 1000 hushåll.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tobii

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.