Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Statlig utredning varnar för film i kampanjer

Publicerad: 2 Januari 2008, 10:53

Undvik politiska känsliga ämnen i kampanjerna! Och använd inte film, som är för onyanserat. Det budskapet sänder en statlig utredning till de 50 myndigheter som årligen lägger 300 mkr på kommunikation.


Förvaltningskommittén har utrett hur de cirka 300 miljoner kronor som de statliga myndigheterna årligen lägger på information och kommunikation används.

Slutsatserna är bland annat att myndigheterna ska undvika film och politiskt kontroversiella frågor i kommunikationen.

– Exempelvis borde man ha övervägt om Skatteverket och UD borde ha fått informationsuppdrag inför folkomröstningen om EU-medlemskapet, säger Yvonne Gustafsson, ordförande i Förvaltningskommittén till tidningen Riksdag & Departement.

Kommittén tar Skatteverkets kampanjfilmer om de ekonomiska följderna av svartjobb är ett av de exempel som haft ett för stort politiskt innehåll.

Kommittén varnar till och med för att använda film i kampanjarbetet.

– Film ger lätt ett mer onyanserat och förenklat budskap. Det är viktigt att ta kraven på saklighet på allvar, säger Yvonne Gustafsson.

Flera av de senaste årens mest uppmärksammade och prisbelönta kampanjer har haft myndigheter som avsändare.

Till exempel belönades TBWA:s kampanj Svarta Lådan för Skatteverket 2005 med Guldägg i klassen för direktreklam.

Den Svarta Lådan skickades under 2004 ut till samhällskunskapslärare på landets 760 gymnasieskolor. I lådan fanns en film och ett rollspel.   Syftet var att få ungdomar att diskutera svartjobb.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.