Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Statsministerns hyllning till DDB

Publicerad: 5 juli 2013, 12:06

Foto: Pressbild.

Fredrik Reinfeldt fokuserade på ungdomar och sysselsättning vid sitt huvudtal i Almedalen igår kväll. Han lyfte fram McDonald´s som ett föregångsexempel, men döm om DDB:s förvåning när han ordagrant citerade copytext från byråns kampanj för att låta McDonald´s beskriva sin syn på unga i ett företag: – Det känns lite overkligt, säger David Alledal, copywriter på DDB.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenDDBFredrik ReinfeldtMcDonald´s

”Många tror inte att dagens ungdomar kan ta ansvar. Vi låter dem ansvara  för hela produktionen: kvaliteten, försäljning, scheman, medarbetare,  gäster och pengar. Kalla oss galna, men vi tror på Sveriges Ungdomar.”

Så lyder copytexten för DDB:s McDonald´s kampanj som fokuserar på just sysselsättningsfrågor.

Det kan ju inte vara varje dag som copywriter som statsministern citerar ens text i ett huvudtal?
– Haha, nej absolut inte. Det känns nästintill surrealistiskt, säger David Alledal.

Han  kan inte riktigt bedöma om han ser det som en milstolpe i sin karriär  och vill också passa på att påpeka att det var en riktig team-effort  från byråns sida.
– Det är mycket diskussion kring  ungdomsarbetslösheten just nu och det är en utomordentlig viktig fråga  och då blir min stolthet ändå sekundär i sammanhanget, David Alledal.

Kampanjen gick igång för ett par veckor sedan och har gått på allfrån stortavlor till tv och print.

Allt började på ett ganska klassiskt sätt.

David Alledal och byråns planners Steve Wright och Jessica Morales satt och lyssnade på briefen.

Steve Wright är engelsman och efter briefen sade han ”McDonald´s it´s just a bunch of kids”. Sedan föll alla bitarna på plats:
– Då kändes det självklart att ta den fördomen och använda den som en styrka i vår kampanj, säger David Alledal.

Han  menar också att McDonald´s-kampanjen inte är en kampanj i klassisk  bemärkelse utan snarare ett sätt att sakta börja förändra den rådande  bilden av de som jobbar på McDonald´s.

Er planner hade ju själv fördomsfulla uppfattningar om McDonald´s personal. Hur ser du på det?
–  Vår planner har inga fördomar om det, utan det handlade ju mer om vår analys.  Sedan får man inte glömma att det ändå bara är massa ungdomar som jobbar  där varje gång du kommer in på en McDonald´s-restaurang. Så vi säger ju  bara precis som det är, säger David Alledal.

McDonald´s fick mycket  kritik för ett par år sedan för att man lät ungdomarna stämpla ut så  fort det var lite folk i restaurangen. Hur ser du på den diskussionen  idag?
– McDonald´s är ett stort företag med 12 000 anställda och  cirka 250 restauranger. Då händer det saker och i det här fallet var det  en franchisetagare som inte skötte sig, säger David Alledal.

Han påpekar också att DDB:s kampanj inte har haft som syfte att förändra synen på McDonald´s, utan snarare de som jobbar där:
–  Ungdomar hamnar ju i ett moment 22 där man förväntas ha en CV att  presentera innan man ens har börjat jobba. McDonald´s hjälper ungdomarna  att skapa sig en CV och på så sätt öppna nya dörrar, säger David  Alledal.

DDB:s vd, David Sandström, känner sig mäkta stolt över att  statsministern ordagrant återger en copy från en av byråns medarbetare:
–  Jag är övertygad om att starka varumärken måste orka driva frågor som  är större än bara reklam. Så när statsministern citerar McDonald’s  reklam är det ett tecken på att marknadskommunikation närmar sig  samhällskommunikation, säger han.

Arbetsgrupp:
Planner - Steve Wright och Jessica Morales
Business Director -  Cecilia Falk
Creative Directors – Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson
AD - Lisa Granberg
Copy - David Alledal
Projektledare - Jeanette Ytterman
Produktionsledare  - Tina Munck och Martina Carlsson
Grafisk formgivning - Patrick Emt och Matilda Jacobson
Repro – Christian Björnerhag
Produktionsbolag – DDB Film
Exekutiv producent- Johan Svensson/Stefan Falk
Regissör – Oscar Wrangö
DOP -  Mattias Rudh
Stillbildsfotografer -  Nielsen Omvik

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.