Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Stefan Löven köpte korv – Socialdemokraternas valfilm fick rekordeffekt i bio

Publicerad: 13 December 2018, 13:57

I valspurten släppte Socialdemokraterna en solig reklamfilm där partiledaren Stefan Löfven köper korv. Enligt en undersökning från Nepa, på uppdrag av SF Media, hade filmen den högsta bioeffekten som någonsin uppmäts.


Ämnen i artikeln:

Stefan LöfvénAcneReklamReklamfilmSocialdemokraternaSF Media

Det har varit en ödesmättad vecka för Socialdemokraterna sedan lösningen med Allianspartierna Liberalerna och Centerpartiet sprack. Som en tröst i vintermörkret kan medarbetarna på Sveavägen 68 blicka tillbaka på en framgångsrik valspurt där partiet gick fram de sista veckorna, något som historiskt sett varit ovanligt för Sveriges största parti.

Nu visar siffror från Nepa att Socialdemkraternas valfilm, som inleds med att partiledaren Stefan Löfven står utanför en korvkiosk och berättar om sina visioner för ett tryggare Sverige, är den reklamfilm som uppnått högst bioeffekt någonsin i Nepas mätningar med samma höga värden som reklamfilmen "Sanningen" för Systembolaget som gick upp för sju år sedan.

Nepa har genomfört effektmätningar för SF Medias räkning sedan 2009. Enligt analysen observerade 85 procent Socialdemokraternas reklamfilm, 97 procent tyckte att avsändaren var tydlig och 90 procent att budskapet var tydligt.

– Med filmen ville vi lyfta våra politiska förslag, prata om samhällsutmaningar och samtidigt uppvisa en ljus och beslutsam ansats i viljan att lösa dem. Det är en utmaning att göra det i en reklamfilm på några få minuter, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonson till Resumé.

Filmen sätter ett tydligt fokus på Stefan Löfven. Kommer insikten av den här kampanjen att göra att ni framöver kommer arbeta mer persondrivet?
–Det som var roligt med filmen var att den visade det som vi alltid märker när Stefan Löfven reser runt i Sverige. Många uppskattar hans genuina person som på allvar och med nyfikenhet bryr sig om vårt land och människorna som bor där. Jag tycker filmen visar det på ett bra sätt och det vill vi fortsätta att lyfta fram.

– Han ger ett schysst och pålitligt intryck även utanför den socialdemokratiska väljarbasen. Det såg vi även i den här filmen där väljare och företrädare från andra partier har framhållit hur bra filmen var. Man ser i de digitala uttagen som vi lanserat under hösten att hans närvaro ger en annan effekt. Det handlar inte om en personifiering utan hänger väl samman med den politik vi vill kommunicera. Person och berättelse vävs samman. Folk gillar det, det blir begripligt och kommer närmare.

Ni släppte en digital kampanj efter valet. Är kampanjer under mandatperioden något vi kommer att få se även i fortsättningen?
– Det är så kampanjcykeln ser ut numera med flera mindre kampanjer som förklarar olika delar av politiken.

Reklamfilmen var framtagen av partiets reklambyrå Acne, medan AdOn var mediebyrå

Socialdemokraternas valfilm hamnar alltså på delad första plats och är tillsammans med  reklamfilmen för Systembolaget (2011) den biokampanj som uppmätt högst effekt någonsin. Systembolaget dominerar listan med fem filmer. Övriga varumärken på topp-tio är Com Hem, Volvo, MER och Ikea.

– Bio fungerar väldigt bra för längre berättelser eftersom publiken kommer nära och har ett starkt fokus på vad som händer på duken. Jag tror det är därför den här reklamfilmen fått så stort genomslag, plus att det också förstås är en väldigt välgjord reklamfilm, säger marknadschefen Carolin Högmyr.

Mats Holmberg, ansvarig för kampanjmätningar på Nepa säger:
– Socialdemokraterna har här lyckats skapa en reklamfilm som är genomgående väldigt effektiv. Ofta ser vi att reklam kan prestera bra på en dimension, exempelvis observation men svagare på andra delar. Den mest effektiva reklamen lyckas väl på flera dimensioner samtidigt dvs observation, avsändarkoppling och budskapsförståelse i kombination med underhållningsvärde.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.