Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stefan Sundströms hatattack mot reklambranschen

Publicerad: 18 december 2007, 13:00

Stefan Sundström – i en reklamkampanj. Det är en av branschens största skrällar i år. – Jag hatar reklam och har tidigare alltid tackat nej, kommenterar Stefan Sundström uppdraget för Situation Sthlm.


Stefan Sundström. Foto: Wikipedia.

Ingen ölreklam och ingen sponsring av turnéer.

Sångaren Stefan Sundström har regelbundet uppvaktats av reklammakare, men hittills konsekvent tackat nej.

Men när Ulf Stolt, chefredaktör för uteliggarnas egen tidning, Situation Sthlm, ändrade Sundström inställning.

– Jag tycker reklamfilmen är jävligt bra. I stället för att vi ska tycka synd om uteliggarna är det mer av attityden ”hit med pengarna”. Sånt gillar jag, säger Stefan Sundström.

Sundström syns inte i bild, men har specialskrivet musiken som han också framför i filmen. Han tycker filmen blev så bra att han till och med lagt upp den på sin Myspace-sida.

Varför tror du de hörde av sig till dig?
– De ville väl ha någon som lät som en uteliggare, skrattar Stefan Sundström när Resume.se når honom på mobilen.

Men reklamfilmen för Situation Sthlm är undantaget som bekräftar regeln.

– Jag hatar reklam och brukar aldrig ställa upp, säger Stefan Sundström.

– Vem fan behöver reklam? Det är många med mig som tröttnar mer och mer.

Sundström tycker det är otäckt att känna hur reklamen lyckas manipulera honom.

– Reklamarna använder de mest välutbildade psykologerna och beteendevetarna.

Han tycker att beteckningen ”reklam” borde bytas ut mot ”propaganda”.

– Det doftar mer 30-tal. Det finns ju ingen skickligare reklamare än Joseph Goebbels.

Är inte det att dra det lite väl långt att jämföra reklam med nazismens propaganda?
– Ja, okej då. Men funktionen är densamma. Det gäller att manipulera människor så att de inte tänker kritiskt.

Läser du Situation Sthlm?
– Ja, men jag läser den för att den är en bra blaska, inte för att döva mitt dåliga samvete.

På Situation Sthlm är vd Pia Laestadius mycket nöjd med reklamfilmen.

– Vi vill nyansera bilden av de hemlösa. Filmen visar upp de på ett helt nytt sätt. För första gången visas hemlösa människor upp som starka individer, med humor, säger Pia Laestadius.

Situation Sthlm med reklambyrån Hummingbirds fick nyligen årets marknadsföringspris från Sveriges Tidskrifter för andra året i rad.

Alla inblandade jobbar gratis, liksom TV-kanalerna TV4, TV8, Kanal9 och Kanal Lokal, som bjuder på reklamtiden. Situation Sthlm förhandlar också om att få komma in i TV3 och MTV. Kampanjen började rulla i veckan.

Kampanjfakta

Beställare: Ulf Stolt och Pia Laestadius, Situation Sthlm

Arbetsgrupp
Projektledare: Johan Sundbaum, Tre Vänner
Reklambyrå: Hummingbirds och Bosse Rönnberg
Regissör: Alain Darborg, Tre Vänner
Producent: Johan Sundbaum, Tre Vänner
Fotograf: Niklas Nyberg, The Chimney Pot
Postproduktion: Dagsljus
Musik: Stefan Sundström
Kampanjperiod: december 2007- februari 2008

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.