Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stena Line-kampanj satsar på igenkänningsfaktor

Publicerad: 6 Maj 2015, 08:30

Bild ur kampanjfilmen

De nya filmerna, som tagits fram tillsammans med reklambyrån CP+B, tar upp små vardagsproblem som ibland upplevs som stora och som känns igen av många. Syftet är att få fler att åka iväg spontant.


Ämnen i artikeln:

CP+BUnited ScreensStena Line

I kampanjen gör Stena Line humor av vardagsproblem med hög igenkänningsfaktor och förhoppningen är att filmerna ska locka fler att ta ett avbrott från vardagen och dess dagliga frustrationer. I samband med filmerna anordnas också en tävling.

– Filmerna bygger på igenkänningshumor och situationer som är bekanta för de flesta, därför passar det också bra att koppla på tävlingen här, säger Therese Olander, client service director på CP+B.

Tillsammans med CP+B tog Stena Line fram en serie av filmer och sedan gjorde Youtube-profilen Klas Eriksson en egen version av filmerna för sin youtube-kanal för att nå ytterligare en målgrupp.

– Vi tror mycket på att engagera och underhålla vår målgrupp. Därför tog vi fram dessa filmer i kombination med en tävling. Eftersom det är film i fokus ville vi testa att använda oss av Youtubers för att sprida budskapet. Vi tog även kontakt med ståuppkomikern Erik Axelson som har startat Facebookeventet "Minst 100 psykbryt innan midsommar" då våra filmer tar upp irriterande vardagsproblem, berättar Ylva Vitorovic, affärsutvecklare för den sociala webben på Stena Line.

– Jättekul och framsynt av Stena Line att de väljer att kommunicera med sin yngre målgrupp på målgruppens vis. Att jobba med branded content i samarbete med ambassadörer, som i det här fallet Youtube-komikern Klas Eriksson från vårt nätverk ger både räckvidd och genomslagskraft, säger Estelle Akabalieva, partner och channel manager på United Screens.

Se tre av filmerna CP+B gjort för Stena Line här:

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.