Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stena Line satsar fem miljoner

Publicerad: 22 December 2008, 10:25

Tidigare i år köpte rederiet Stena Line upp Sembo, som främst inriktar sig på bilsemestrar. Nu kommer en av företagets största marknadsföringskampanjer någonsin.


Ämnen i artikeln:

Stena LineStart Communication

Framsidan på katalogen

Vid årsskiftet köpte Stena Line researrangören Sembo. Målet med uppköpet var att bli marknadens största bilsemesterarrangör. Nu drar företaget igång marknadsföringssatsningen som ska locka nästa års resenärer.

Kampanjen, signerad Start Communication, släpps i mellandagarna. Den kommer sedan att pågå under hela 2009.
– Tidigare har vi främst marknadsfört våra huvudresemål som är Tyskland, Danmark och Polen. Nu gäller det att visa att vi täcker in stora delar av Europa. Vi har ni resmål till både Frankrike, Kroatien och Spanien, säger Martin Ahlgren, pr-ansvarig Stena Line.

Kampanjen går loss på minst fem miljoner kronor. Utöver det tillkommer bland annat en resekatalog på cirka 150 sidor.
– Vi har ännu inte räknat ut exakt vad kampanjen kommer att kosta men det handlar om minst fem miljoner kronor. Men vi satsar stort hela nästa år och det blir troligtvis mer än så.

Enhet som kommer att gå på spårvagnssidor i Göteborg

Kampanjen går under namnet ”Reseupplevelser med bil”. Den består av en traditionell resekatalog, med extra tips om bland annat bra resvägar med bil, en utomhuskampanj, webb och print. Marknadsföringen stöds också av ett flertal pr-aktiviteter på temat bilsemester.
– Vi kommer att gå utomhus hela våren samt tungt på webben och i print. För oss är webben särskilt viktig och vi har jobbat mycket med att göra en lätt sajt där det är enkelt att boka och hitta information, säger Martin Ahlgren.

Vad har ni för målgrupp?
– Inför sommaren är det barnfamiljer. Under lågsäsong, som är våren och hösten, är det mer fokus på par och vänner.

Vad hoppas ni på?
– Bilsemester som semesterform blir alltmer efterfrågad. Våra egna undersökningar visar att fler än sex av tio lockas av bilsemester. Särskilt nu, i lågsäsong, är det många som föredrar det enkla i att bara åka i väg lite förutsättningslöst, säger Martin Ahlgren.

Mediebyrå är Bright Media och pr-byrå är Agency.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.