Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stena Line satsar på unga

Publicerad: 9 juni 2008, 14:01

Färjerederiet Stena Line går ut med en kampanj där de satsar på att nå unga med hjälp av gerilla aktiviteter. Kampanjen är gjord inhouse i samarbete med Peter Sahlberg och Jon Svensson .


Målet med kampanjen är att locka urbana män och kvinnor i åldrarna 20-35 år till Skagen i sommar. Detta ska genomföras med hjälp av flera gerillaaktiviteter.

– Det blir både offline och online aktiviteter. Dels har vi tagit fram vägskyltar med texter som ”Skagen” och en bild på en cykel som vi satt upp på vid Universitetet och bargator och dels har vi gratiscyklar, cykeltaxis med danskar bakom styret och en rejäl sadelattack, säger Martin Ahlgren, pr-ansvarig på Stena Line.

Kampanjen ska visa unga Göteborgare hur enkelt det är att ta sig till Skagen och att det är ett resmål som passar både par och kompisgäng.
– Vanligtvis ligger fokus på barnfamiljer. Nu när vi vill nå en annan målgrupp har vi försökt att göra det i deras miljö, säger Martin Ahlgren.

Efterlysning av försvunna cyklar.

Vad har ni för budget?
– Jag vill inte säga någon exakt summa. Däremot kan jag säga att vi får ut mycket för en begränsad budget, vilket är anledningen till att vi valde att helt satsa på gerilla.

Kampanjen är utan avsändare. Först när folk besöker hemsidan får de reda på att Stena Line står bakom aktiviteterna på stan.
Startskottet gick i tisdags. Därefter skedde en stor satsning i helgen.
– En av anledningarna till att kampanjen gick i gång på i slutet av förra veckan var förstås att det sammanföll med både Danmarks och Sveriges nationaldagar, den 5 och 6 juni. Det var ett passande sätt att knyta ihop de båda länderna, säger Martin Ahlgren.

Kampanjen kommer att gå under två veckor.
– Vi har också haft gratiscyklar som folk har kunnat låna hur de vill. Det har lett till att många har tagit cyklarna. För att återknyta till det satte vi upp lost-dog-lappar runt om på stan med efterlysningar för att få igång lite diskussioner.

Stena Line

Byrå: inhouse
Arbetsgrupp: Pia Wiberg projektledare Stena Line, Martin Ahlgren pr-ansvarig Stena Line
Externa konsulter: Peter Sahlberg och  Jon Svensson  (Cordovan)

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.