Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stena Lines tveksamma 40-talshyllning

Publicerad: 7 December 2012, 14:00

Stena Lines DR-utskick till folk födda på 1940-talet.

Foto: läsarbild.

Här är DR-utskicket som Stena Line ångrar i dag. I texten lyfter de fram 1940-talet som ett "härligt årtionde när massor av kul hände". Flera har hört av sig och påpekat att det rimmar illa med verkligheten.


Ämnen i artikeln:

Stena Line

Den senaste tiden har Stena Line skickat ut direktreklam till människor födda på 1940- 50- och 60-talen med samma tema. Budskapet är att de vill hylla dessa årtionden genom att bjussa på ett särskilt födelsedagserbjudande.

Men läsare har hört av sig till Resumé med anledning av en formulering i brevet som inte rimmar särskilt väl med verkligheten. Även Stena Line har tagit emot ett antal mejl från folk som inte håller med om att 1940-talet "var härligt årtionde när massor av kul hände". De flesta förknippar det med andra världskriget och Hitlers folkmord av judar.

Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line, ber om ursäkt till de som har reagerat över den olyckliga formuleringen.
– Vi ändrar alla utskicken från och med den första januari och tar bort den här formuelringen. Vi gör om hela utskicket. Vi måste lyssna och ta till oss av den här typen av kritik, säger han.

Bolaget själva reagerade inte på den tveksamma hyllningen av det mörka årtiondet förrän andra uppmärksammade den.
– Tittar man på det nu är det bara hålla med om att det är en olycklig formulering. Men huvudsyftet var att gratulera alla som är födda då, säger Jesper Waltersson.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Stena Line

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.