Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stenbecks revansch – tar hem Diesel

Publicerad: 24 Januari 2008, 09:56

Diesel Sverige väljer AD & D för digitala kampanjer i Sverige. Valet blir en personlig revansch för Ogilvys tidigare toppnamn Aje Stenbeck. – Revansch eller inte, men det är ett fantasiskt kul uppdrag där vi får spänna bågen kreativt, säger Aje Stenbeck.


Fr h: David Karcenti, Rafael Hedman, Tobias Lendel, Linus Wahlsedt, Aje Stenbeck, Albert Schapiro, Fredrik Wetterholm, Fredrik Julin.

Diesel är en legendarisk reklamkund i Sverige. Det var det uppdraget som förvandlade Jocke Jonason på Paradiset till internationell stjärna.

Nu har Diesel valt ny svensk byrå och valet föll på Aje Stenbecks nätverk med byrån AD & D i spetsen.

– Diesel är en duktig reklamköpare och därför är det extra hedrande att de valde oss. Jag tror att vårt engagemang var avgörande för att vi vann pitchen, säger han.

– Det återstår att se om vi kommer att göra lika banbrytande saker. Det är ett väldigt kreativt uppdrag.

Första kampanjen blir en webbkampanj som går upp i mars.

Diesel gick ut i en stor pitch precis före jul. På omvägar hade de hört talas om den lilla byrån AD & D där Ogilvy Advertisings tidigare vd Aje Stenbeck köpte in sig i vintras.

Aje Stenbecks vision är att bygga upp ett nytt reklambyrånätverk. Tillsammans med AD & D äger Aje Stenbeck reklambyrån Trafalgar. Dessutom startar de under våren produktionsbyrån Picadilly.

För AD & D innebär Dieseluppdraget också ett ekonomiskt uppsving.

Men Aje Stenbecks reklamkarriär har inte enbart varit guld och gröna skogar. Karriären gick spikrakt uppåt fram till dess att Ogilvys affärer med den så kallade Uppsala-maffian avslöjades när han satt i ledningen där. Aje Stenbeck lämnade Ogilvy 2005 men efter en kort sejour på Lars Blombergs (Ogilvy Sveriges förre vd, reds. anm.) riskkapitalfirma BBE återvände han till reklambranschen.

Under 2007 var Aje Stenbeck vice vd på Grey. Där stannade han dock bara några månader innan han köpte tjugo procent i AD & D och tjugo procent i Trafalgar.

– Jag vill vara delägare på den byrå jag jobbar för eftersom man då får mer frihet. Man får ta alla beslut själv, men man får också ta del av den eventuella vinsten, säger Aje Stenbeck.

AD & D grundades 2005 av   Göran Lidman och Linus Wahlstedt  . Trafalgar grundades 1999 av Göran Lidman. Aje Stenbeck är chef för bägge byråerna som tillsammans har cirka 35 personer anställda. Sammanlagt hade de bägge byråerna en byråintäkt på 20 miljoner kronor 2006, med en vinst på strax under 1 miljon.

I år väntas byråintäkten landa på 27 miljoner kronor med en uppskattad vinst på precis under 2 miljoner kronor.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.