Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stendahls lanserar världens mest klaustrofobiska filmupplevelse

Publicerad: 3 Januari 2019, 10:17

I samarbete med sin kommunikationsbyrå stänger Göteborgs Filmfestival in besökarna i kistor.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerStendahlsKampanj

Göteborg Film Festival är i dag Nordens största publika filmfestival med över 160 000 besökare årligen. I samband med årets upplaga av festivalen utmanas det traditionella sättet att se på film. Under utvalda visningar av den omtalade filmen Aniara har festivalen  byggt en upplevelsebiograf som gör att besökarna kan komma ännu närmare handlingen. Detta genom att se filmen inkapslad i specialbyggd sarkofag (kista) – en klaustrofobisk upplevelse. Idén är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Stendahls.

– Vi utforskade möjligheten att förhöja och förstärka filmupplevelsen. För att lyckas insåg vi tillsammans med Stendahls att vi först måste förändra hur vi tittar på̊ film. Och för att förändra hur vi tittar på film var vi tvugna att gå ett steg längre. Mycket längre, säger
Kim Nilsson, marknadschef Göteborg Film Festival i ett pressmeddelande.

Sarkofagerna är 210 centimeter långa och 60 centimeter breda. De har lufthål i botten och inbyggda skärmar och högtalare. Sarkofagerna är under konstant övervakning och för den som vill komma ut innan filmen är slut finns en panikknapp.

Den 12 januari kommer en slumpvis utvald grupp erbjudas möjligheten att köpa en biljett var. Visningarna sker mellan den 27–31 januari och hela upplevelsen tar strax över tre timmar. Det finns åtta platser till varje enskild visning.

Initiativet lanseras genom sociala medier och pr. Filmen är skapad av produktionsbolaget är Fanny & Alexander.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.