Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stendahls och Honesty delar på skrotuppdrag

Publicerad: 1 Juni 2010, 13:04

Nyligen inledde Stena Metall-koncernen ett omfattande samarbete med Stendahls och Honesty. Därmed har Valentin & Byhr tappat sitt uppdrag. – Byråerna presenterade erbjudandena var för sig, men vi insåg att de kompletterar varandra väl, säger Katrin Lemming, varumärkesansvarig på Stena Metall.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrStendahls ReklambyråHonesty

truefalse

Katrin Lemming, Stena Metall

Förra året avslutade Stena Metall samarbetet med Valentin & Byhr och gick ut i en större pitch. Nu står det alltså klart att koncernen arbetar med Stendahl och Honesty:
– Vi arbetade med Valentin & Byhr i 3–4 år, men kände att vi var redo för nya ut­maningar. Så det var inga hard feelings, säger Katrin Lemming.

Totalt slogs 5–6 byråer om affären. Vinnarna har inte fått någon smekmånad, utan det har varit full fart från början:
– Stendahls är duktiga på att driva affärer och utveckla­ vårt erbjudande, medan ­Honesty är duktiga på att utveckla varumärket. Så det blev en bra matchning, säger Katrin Lemming.

Stena Metall lägger fokus på att vara en innovativ återvinnare, bland annat har man en egen professur på Chalmers. Koncernen genomför också en storsatsning på tågtransporter och andra innovativa lösningar för att bidra till en hållbar utveckling.
– Vi vill ta in både värme och lekfullhet i vårt budskap. När man tänker på Stena ­Metall ska man få ett leende på läpparna, säger Katrin Lemming.

Hur mediemixen ser ut framöver är inte klart i dagsläget.

Stena Metall har inga planer på att koppla in någon pr-byrå, utan har resurser inhouse.

För Stendahls går mycket av det initiala arbetet ut på att paketera och presentera koncernens produkter på ett attraktivt sätt:
– Stenakoncernen har köpt bolag under 50 år och har en decentraliserad organisation. Nu ska vi plocka hem och centralisera, säger Peter Ohlsson, vd på Stendahls.

Samarbetet med Stena ­Metall löper projektvis. Det vill säga varje projekt har egna förutsättningar och förväntat resultat:
– Man är aldrig bättre än sitt senaste jobb, säger Peter Ohlsson.

Honestys vd, Walter Naes­lund, menar att Stena Metall har fina kommunikativa råvaror i sitt bolag och att utmaningen består i att förädla dessa:
– Vissa varumärken är skakiga och överkommunicerade, men med Stena Metall är det precis tvärtom. Här lever man verkligen som man lär så det är lite av en varumärkesutvecklares dröm att få jobba med ett sådant bolag.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.