Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stendahls rullar in

Publicerad: 10 December 2010, 12:09

Volvo handplockar Stendahls, som framför allt blir en konkurrent till Valentin & Byhr: – Vi såg fördelar med Stendahls långa erfarenhet kring Volvo Personvagnars eftermarknad, säger Magnus Eriksson, marknadschef för efter­marknaden på Volvo Lastvagnars internationella division.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrStendahls ReklambyråVolvo

truetrue2020-12-10T13:08

Peter Ohlsson, vd för Stendahls, får nu göra jobb åt hela Volvokoncernen.

Göteborgsbyrån Stendahls har arbetat med numera Kinaägda Volvo Personvagnar i 35 år. Genom avtalet med Volvokoncernen täcker Stendahls samtliga verksamheter förknippade med varumärket, det vill säga även Volvo Trucks, Volvo Buses, Volvo Construction Equipment och Volvo Penta.  Först ut att använda avtalet är Volvo Trucks:
– Jag såg stora fördelar med Stendahls långa erfarenhet kring att arbeta med Volvo Personvagnars eftermarknad, säger Magnus Eriksson.

Forsman & Bodenfors är huvudbyrå för Volvo Lastvagnar. Men Valentin & Byhr har fortsatt att leverera tjänster kring nylanserade lastbilen Volvo FMX. Och nu tränger sig alltså Stendahls in och blir framför allt en konkurrent till Valentin & Byhr:
– Jag är öppen mot mina leverantörer och har informerat Valentin & Byhr. Vi har en bra relation och de visade förståelse, säger Magnus ­Eriksson.

Han hävdar att Volvo noga ska utvärdera Stendahls ­arbete och att allt arbete kommer att ske på projektbasis med färdigförhandlade prisnivåer via ett ramavtal:
– Vi fortsätter att jobba med Forsman & Bodenfors som huvudbyrå för Europa. Men vi tycker att Stendahls upplägg passar in i vårt tänk, som går ut på att kommunicera en helhet till vår kund, säger Magnus Eriksson.

Hur det ser ut för Valentin & Byhr framöver är inte klart:
– De höll i FMX-lanseringen och den är mer eller mind­re avklarad. Att vi provar Stendahls för en bearbetning av eftermarknaden ser vi som en möjlighet att förnya oss, men det innebär inte att vi endast ska använda en byrå för vår eftermarknad, säger Magnus Eriksson.

Stendahls vd, Peter Ohlsson, vill inte spekulera i hur mycket avtalet kan ge i reda pengar, men helt klart finns möjligheter att kamma hem viktiga affärer.
– Vi har redan fått ett antal uppdrag för Volvo Lastvagnar, både klassiska reklambyråtjänster och digitala tjäns­ter.

Stendahls har 110 anställda, varav hälften är verksamma digitalt. Enligt Peter Ohlsson har de andra byråerna inte lika mycket erfarenhet av b2b och digitalt. Av Stendahls 55 personer som arbetar digitalt har 20-talet en bakgrund som systemutvecklare hos Cap Gemini och liknande it-bolag – inte någon klassisk reklambakgrund.
– Vi har lyckats med det som reklambranschen försökte år 2000, det vill säga knyta till oss webbyråernas kompetens. Men strategi är att växa genom organisk tillväxt – inte genom förvärv.

Enligt Peter Ohlsson har Stendahls stor efterfrågan på digitala tjänster för närvarande. Byrån bygger personliga webbplatser till blivande Volvo­ägare – om du beställer en Volvo kan du kontrollera var den befinner sig produktionsprocessen. Byrån har även utvecklat en prisbelönt webbplats åt fastighetsbolaget Wallenstam och hjälpt Sveriges lantbruksuniversitet med kampanjen ”När du blir stor”.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.