Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Stephen Hawking-samarbete prisas för bästa onlinefilm

Publicerad: 4 Maj 2017, 12:42

Forsman & Bodenfors vinner Guldägg för bästa onlinefilm för sitt samarbete med Stephen Hawking.


Ämnen i artikeln:

ReklamGuldäggetForsman & BodenforsGuldägget 2017

"Hur stillasittande har blivit ett av världens mest allvarliga folkhälsoproblem är bortom min förståelse". Orden kommer från Stephen Hawking i filmen "Pep talk by Stephen Hawking". Filmen är framtagen av Forsman & Bodenfors för folkhälsoorganisationen GEN-PEP och vinner guldägg i kategorin onlinefilm. Stephen Hawking anses vara en av världens smartaste människor och är sedan länge rullstolsbunden som en följd av sjukdomen ALS.

– Efter att vi presenterat idén och fått tummen upp gjorde vi en animatic som kronprinsessan Victoria och prins Daniel presenterade för professor Stephen Hawking på plats i Cambridge. Han är själv engagerad i frågan och tackade utan betänketid ja, berättade Adam Ulvegärde, art director på Forsman & Bodenfors när filmen tog hem månadens kampanj.

"Guldägget för onlinefilm går till en insikt och lösning som är så rak och enkel att det är obegripligt till och med för de mest briljanta bland oss att problemet kvarstår. Att låta talespersonen inte bara föra fram budskapet verbalt utan med hela sin uppenbarelse ge den stillasittande mottagaren en örfil är enkelt uttryckt genialt. Guldägget för onlinefilm går till årets bästa casting" löd juryns motivering.

Fyra Silverägg delas även ut i kategorin onlinefilm. Dessa går till; Forsman & Bodenfors kampanj "Gränslöst" för Åhléns, KINGs kampanj "Lite sällskap på julafton" för ICA, DDB Stockholms kampanj "Smoooth" för Klarna samt Åkestam Holsts "Varannan vecka" för IKEA.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.