Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Stig-Helmer gör comeback – som "Den ofrivillige motionären"

Publicerad: 29 Oktober 2019, 07:59

I "Den ofrivillige motionären" från Generation Pep gör Lasse Åbergs folkkära karaktär Stig-Helmer Olsson comeback för att uppmärksamma barn och ungdomar på vikten av att röra på sig.


Ämnen i artikeln:

Lasse ÅbergReklamFLX

Lasse Åberg är en av Sveriges mest folkkära regissörer och skådespelare. Signaturrollen kom 1980 när "Sällskapsresan"och Stig-Helmer Olsson hade premiär. Hela 2,8 miljoner människor såg filmen på bio vilket gör den till Sveriges mest sedda film på bio.

Nu gör Stig-Helmer comeback för att påminna unga om vikten av att röra på sig. Med satsningen "Den ofrivillige motionären", en anspelning på filmen "Den ofrivillige golfaren", vill organisationen Generation Pep få ungas fysiska hälsa på agendan.

– Vi har sett att tiden som barn och unga lägger på att vara i rörelse har minskat i flera år, i takt med att den stillasittande skärmtiden ökar. Vi måste förstå att när våra barn lägger mer tid på att sitta stilla framför skärmen så minskar automatiskt tiden för att vara fysiskt aktiva - dygnet har ju bara 24 timmar, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Lasse Åberg har även stått för manus och regi. Det är långtifrån första gången han är inblandad i reklamfilm, han har bland annat regisserat och medverkat i flera reklamfilmer för Arla.

– Att få använda Stig-Helmer för att belysa en stor samhällsutmaning känns både viktigt och roligt. Stig-Helmer har ju som karaktär alltid varit annorlunda och lite sen på ny teknik, nu visar det sig att det kanske är hans största hälsovinst någonsin, säger Lasse Åberg.

"Den ofrivillige motionären" kommer att visas i sociala medier, på TV samt i Generation Peps egna kanaler. Filmen är producerad av FLX med stöd av Åbergs Museum och post-produktion av The Line.

– Att få chansen att jobba med Lasse Åberg är lite av en dröm - det är få i branschen som är så legendariska. Dessutom var det extremt lättjobbat, Lasse hjälpte till med allt från kostym och rekvisita till trycksaker. Vi hoppas att många gillar filmen och känner inspiration till vanlig, hederlig vardagsmotion, säger Helena Lindblad, exekutiv producent på FLX.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Lasse ÅbergReklamFLX

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev