Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 mars 2012, 15:03
Göteborgsbyrån V&B plockar in den svenska mästerkocken Marcus Samuelsson för att att sälja Edets hushållspapper Torky. Samarbetet ska pågå i flera år:
– Många kockar kommer och går. Här har det handlat om att hitta någon som är mer tidlös och har hög integritet, säger Magnus Tengby, kreativ chef på Valentin & Byhr.
Valentin & Byhr har jobbat med SCA-ägda varumärket Edet i 4-5 års tid. Nu drar man igång en större kampanj ihop med mediebyrån Carat. Till sin hjälp anlitar man mästerkocken Marcus Samuelsson.
Han föddes i Etiopien 1970 och driver idag Red Rooster i Harlem i New York samt ytterligare tre restauranter. Marcus Samuelsson är idag en av Sveriges mest kända kockar:
– Vi ville ha någon som vi kan jobba med långsiktigt under flera år och han rör sig på en helt annan nivå än många andra kockar som kommer från Masterchef och liknande, säger Magnus Tengby, kreativ chef på Valentin & Byhr.
Byrån åkte till New York för att filma honom och slutscenen sker i Marcus Samuelssons lägenhet. Musiken är gjord av José Gonzales.
Det var inte så att även José Gonzales var skyldig dig en gentjänst? Jag tänker på det här med att du fick loss Bryan Adams låt Please Forgive Me till Sibas Förlåt Mig-kampanj eftersom du hade lånat en gitarr till honom för drygt tjugo år sedan?
– Nej här handlade det snarare om att regissören kände honom, säger Magnus Tengby.
Han uppger att V&B, som det fullservicehus man är, har gjort ett helhetskoncept med alltifrån en kampanj och film till en webbplats och en tävling:
– Vi gör alltihop. Det innebär även att vi har olika samarbeten med tidningar, resesajter och matsajter. Så det är ett klassiskt uppdrag för kommunikationshuset V&B, säger Magnus Tengby.
Enligt honom handlar det om att göra en kampanj som går ut på hur man kan förenkla kundernas vardag på ett schysst sätt:
– Marcus Samuelsson ger tips hur han använder Torky för att underlätta matlagningen. Så det handlar om att coola ner lite och ägna sig åt lite schysst matlagning. Någon djupare tanke än så finns egentligen inte, säger Magnus Tengby.
Arbetsgrupp hos V&B:
Projektledare: Nathalie Kisch
CD: Magnus Tengby
Copywriter: Andreas Johansson
AD-assistent: Mikael Fridén
Karl-Johan Byttner