Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stjärnrekryteringen

Publicerad: 3 september 2013, 12:49

Jonas Åhlén från Droga5 till The Viral Company.

Här är The Viral Companys drömrekrytering: Kreatören Jonas Åhlén från Droga5 i New York. Han blir creative director på byrån.


Ämnen i artikeln:

The Viral CompanyDroga5

Jonas Åhlén har flyttat hem till Stockholm efter tre år på  glödheta Droga5 i New York.

– Trots att hela vår bransch genomgår den största förändringen  sedan sin begynnelse i och med den digitala kommunikationens framfart,   känns det fortfarande som att märkligt få byråer har fattat grejen –  hur man gör digital kommunikation som verkligen tillför någonting. The  Viral Company har fattat, så därför känns det grymt kul att få vara med  och bygga vidare på det som startats här. säger Jonas Åhlen i en kommentar.

Jonas Åhlén har examen från Berghs School of Communication  interaktiva diplomutbildning 2010. Direkt efter examen flyttade han till  New York och började på Droga5 som ad tillsammans med copywritern Johan  Gerdin. Byrån är ansedd som en av världens främsta och listades av The  Fast Company som en av "The most innovative companies of the Year 2013".

Under Jonas Åhléns tid på Droga5 har byrån expanderat från 60 medarbetare till dagens 230. Jonas  Åhlén har premierats i Cannes Lions, Clio Awards, D&AD, Eurobest,  One Show, Guldägget och på Droga5 har han jobbat med bland annat  Newcastle Brown Ale, PUMA och UNICEF. Han var också med i teamet som  vann pitchen för lanseringen av Spotify på den amerikanska marknaden.

Värvningen gjordes av Erik Lindqvist, creative director och grundare av The Viral Company. Han har känt Jonas Åhlén i flera år.

Under de senaste två åren har The Viral Company vuxit från 7  till 17 medarbetare. Byrån fokuserar på att ”bygga varumärken med ett  perspektiv som utgår från digital och social kommunikation”. Bland kunderna finns bland annat Adidas Group och Svenska Spel.

Manne Schagerström, senior advisor på The Viral Company, säger att byrån är på gång att förstärka ytterligare.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

The Viral CompanyDroga5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.