Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stockholm drar ifrån

Publicerad: 5 juni 2008, 05:52

260 000 kronor per år.
Så stor är skillnaden i byråintäkt mellan den reklamare som jobbar på byrå i Stockholm och den som jobbar ute i landet. Och den ökar.
– Byråintäkterna per anställd minskade faktiskt på landsortsbyråerna för-ra året, säger Clas Collin.


Det var bilden av en generellt välmående bransch som Reklamförbundet, tillsammans med reklamkonsulten Clas Collin, presenterade på måndagen.

När verksamhetsåret 2007 ställdes mot 2006 ökade byrå-intäkten i snitt med 10,4 procent, omsättningen med 7,6 procent och antalet anställda med 8,9 procent.

Dessutom nådde branschens produktivitetsmått all time high med 1 057 tkr per anställd.

Intäktsökningen bland byråerna var förra året större än tillväxten i företagens reklaminvesteringar. Det tolkas som att byråerna ställt om alltmer till digital medier, där själva mediekostnaden är lägre än i traditionella medier.

Men en närmare granskning av materialet visar en tudelad bild av branschen, i synnerhet när man jämför byråintäkt per anställd mellan stad och land.

Byråintäkten ökar visserligen på landsorten med 6,8 procent, men samtidigt minskar byråintäkten per anställd med 3,5 procent: från 866 tkr till 837 tkr.

– Det beror på att byråerna på landet också ökat antalet anställda i större omfattning än vad byråintäkten ökat, säger Clas Collin till Resumé.

Skillnaden i byråintäkt per anställd mellan Stockholm och övriga landet var förra året mer än 260 000 kronor.

– Samtidigt har landsortsbyrån ofta betydligt lägre kostnader för lokaler, löner och infrastruktur som till viss del kompenserar skillnaderna, säger Clas Collin.

Han betonar dock att branschen är fragmenterad, vilket understryks av undersökningen där 158 byråer ökade intäkterna medan 71 byråer minskade.

– När två går bra, går en dåligt. Så är det också utanför storstaden.

Clas Collin tillstår själv att de genomsnittliga värden som i undersökningen presenteras som en enhetlig bild av branschen i själva verket kan ge en skev bild av verkligheten:

– Byråerna är högst individuella och avviker mycket från medelvärdena. När någon befinner sig i fritt fall i en del av berg- och dalbanan är en annan viktlös på toppen av sin egen konjunktur, säger han.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.