Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stockholm Gas konstruerar gasorgel till GRANT

Publicerad: 15 Maj 2018, 12:29

Foto: Pressbild

Med hjälp av gasorgeln gör artisten GRANT en nytolkning av sin singel "Waterline", i en musikvideo som Stockholm Gas har spelat in.


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanjTBWA

Den specialkonstruerade gasorgeln är kopplad till en gasbrasa och innehåller 18 toner och klaviaturer. Genom att släppa på gasen i varierande styrka i 18 olika glasrör, som är inmonterade i eldstaden, skapas ett innovativt sound.

– Många vet att gasspisen är proffskockens förstahandsval, men det är inte lika många som vet att man med ledningsburen gas också kan driva en härlig gasbrasa hemma. För att visualisera de många möjligheterna som följer med gas har vi valt att bygga om en eldstad till en gasorgel. På så sätt vill vi visa att det finns många möjligheter med gas, fler än du tror, säger Renée Josefsson, vd på Stockholm Gas, i ett pressmeddelande.

Instrumentet är framtaget i samarbete med musikproducenten Håkan Lidbo och i Stockholms Gas musikvideo kommer artisten GRANT att framföra en nytolkning med sin låt "Waterline".

– Det var verkligen en intressant utmaning att bygga ett musikinstrument där kraften och skönheten i gasen blir en del av ljudet. Instrumentet har en säregen, lite melankolisk ljudbild som harmonierar fint med GRANTs röst och hennes intensitet som artist, säger Håkan Lidbo, instrumentkonstruktör.

Med gasorgeln vill Stockholm Gas få fler att tänka på möjligheterna att ha gas som energikälla i hemmet och överväga gasbrasan som alternativ.

Kampanjen är framtagen tillsammans med TBWA Stockholm och kommer från och med den 15 maj främst att synas i digitala kanaler.

Produktionen gjordes av Mink Mgmt.

Credlista
Uppdragsgivare: Stockholm Gas
Renée Josefsson VD, Stockholm Gas AB
Jessica Engelbrecht Ansvarig marknadskommunikation, Stockholm Gas AB

Reklambyrå: TBWA
Martin Baude, AD
André Persson, AD
Claudia Cavalli, copywriter
Johannes Ivarsson, copywriter
Cecilia Bauman, projektledare
Sofia Swedenborg, digital projektledare
Tobias Bergenwall, producent
Marika Hedström produktionsledare
Fanny von Pongracz, formgivning

Produktion:
Håkan Lidbo, instrumentkonstruktion
Thomas Klementsson, regissör och stillbild
Post Produktion: Tint
Grade: Oskar Larsson
Online: Olle Petersson
Ljud: Ponytail Sound

Musik:

Artist: GRANT

Management: Sony Music / Universal Publishing / Sony ATV

Music Supervisor: : André Brink, Universal Music Publishing

Musikproducent: Peter Kvint

Webbproduktion: More
Mediebyrå: Scream

Musikvideo och Reklamen går att se här nedan:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ReklamKampanjTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.