Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stockholm marknadsförs i Finland med 300 minuter tv-tid

Publicerad: 28 november 2012, 13:17

Laura Malmivaara.

I en ny tv-serie ska den kända finska skådespelerskan Laura Malmivaara öppna finländarnas ögon för Stockholm. Det är VisitSweden, Stockholm Visitors Board, Silja Line och Scandic Hotels som har utvecklat programserien och den är ett första steg i en treårig satsning på att locka fler finländska turister till vår huvudstad.


Ämnen i artikeln:

Silja LineScandic HotelsVisitSweden

Finländarna är den största gruppen av utländska besökare i Stockholm när
dagsbesöken inkluderas. De finska besökarna spenderar också mycket pengar.

Men för att behålla deras intresse vill VisitSweden och Stockholm Visitors Board ge resenärerna fler och mer spännande anledningar att resa. Målet är att få finländarna att övernatta för att hinna med allt som staden erbjuder.

I tio 30-minutersavsnitt ska den kända finska skådespelerskan Laura  Malmivaara tillsammans med finska kändisar utforska ett Stockholm som de  flesta finländare aldrig hinner upptäcka under det sedvanliga dygnslånga besöket.

– I Finland är tv ett mycket bra sätt att få ett stort genomslag och  serien "Lauran Matkakuvia: Tukholma" ger oss möjlighet att ge handfasta  tips som gör Stockholm intressant ur flera perspektiv. Vi vill bjuda på  okända pärlor som de finska besökarna kanske inte hinner upptäcka  själva, exempelvis Millesgården och Spritmuseum på Djurgården, säger  Janeta Wolontis, seniorprojektledare på VisitSwedens Finlandskontor, i  en kommentar.

Tv-serien kompletteras med en blogg och serien marknadsförs också i sociala medier, med annonsering i tv-koncernen Sanomas olika kanaler,  bearbetning av finska medier, fotoutställning i Silja Lines terminal och  i VisitSwedens och Silja Lines egna marknadsföringskanaler.

Tv-serien bereder mark för en större marknadsföringssatsning i Finland som startar vid årsskiftet. Satsningen har som mål att öka antalet gästnätter från Finland i Stockholm året om och görs tillsammans med flera olika typer av företag inom besöksnäringen i Stockholm. Marknadsföringen kommer att omfatta flera miljoner kronor per år i tre år.

Programmet "Lauran Matkakuvia: Tukholma" sänds på den finska lifestyle-kanalen LIV från den 28 november till och med januari.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.