Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Stolta spårvagnar" tuffar på för allas lika värde

Publicerad: 17 Augusti 2018, 09:12

Foto: Pressbild

Genom att måla spårvagnar i prideflaggans kulörer vill Västtrafik slå ett slag för mångfald, jämställdhet och hbtq-personers rättigheter under Europride i Göteborg.


Ämnen i artikeln:

EuroprideReklamVästtrafikKampanj

Sex konstnärer, sex färger och sex spårvagnar. Det är receptet för Västtrafiks senaste kampanj under Europride som äger rum i Göteborg mellan den 14 och 19 augusti.

Konstnärerna Ebba Chambert, Linnéa Teljas Puranen, Oscar Andersson, Nathalie Ruejas Jonson, Gustav Gigi Sandin, Linden Carter och Mira Cederwall Victorin har målat spårvagnarna i prideflaggans respektive färg och de "Stolta spårvagnarna" tuffar nu runt i Göteborg.

För mig förkroppsligar kollektivtrafiken mångfald och jämlikhet, här är alla välkomna, oavsett vem du är, var du kommer ifrån, vad du tror på eller vem du blir kär i. Med den här manifestationen vill vi visa att vi står upp för allas lika värde och samtidigt hylla och fira Pride-festivalen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i en kommentar.

Samtidigt som konstverken kör omkring i staden auktionerar Västtrafik ut sex unika, signerade, fotografier av spårvagnarna på Bukowskis, Nordens största auktionshus. Pengarna går oavkortat till RFSL:s insamlingsstiftelse som stödjer initiativ i Sverige och i världen för att främja hbtq-personer rättigheter.

– Vi vill ta tillvara på "Stolta spårvagnar" och se till att det lämnar något bra efter sig. Därför valde vi att göra en välgörenhetsauktion tillsammans med konstnärerna och Bukowskis, säger Lars Backström.

Auktionen är öppen mellan den 15 och 26 augusti. Bakom kampanjen står F&B.

Arbtesgrupp:
Art Director - Lars Jansson
Copywriter - Pontus Caresten

Designer - Christoffer Persson

Account director - Greger Andersson

Account manager - Helen Johansson

PR - Sebastian Nowacki

PR - Robert Johnsson

Director: Malin Ingrid Johansson

DOP: Andreas Almkvist

Photographer: Nicolas Peyrau, F&B Studios

Music: Kårp

Kampanjfilm hittar du här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.