Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stopp utmanar USA:s reklamindustri

Publicerad: 2 februari 2011, 13:55

Stopp anordnar, i samarbete med Social Media Week 2011, den fem dagar långa tävlingen No Right Brain Left Behind. Tävlingen är en uppmaning åt reklambranschen ta fram förslag som kan främja kreativiteten i amerikanska skolor. – Det är inte bara för reklambranschen utan det är något som faktiskt kan göra nytta, säger Jesper Pålsson, vd på Stopp LA.


Ämnen i artikeln:

Jesper PålssonStopp

Från vänster: 1. Fredrik Montan Frizell/Interactive Producer 2. Jesper Pålsson/CEO 3. Viktor Venson Creative Director.

No Right Brain Left Behind är det första inslaget i projektet som uppmanar reklambranschen att gå samman för att lösa viktiga, och verkliga, problem. I år handlar det om att hitta lösningar för att öka utrymmet för kreativitet i de amerikanska skolorna.

– De har väldigt strikta läroplaner där det inte finns något utrymme för kreativitet, säger Jesper Pålsson.

– Det har varit en del snack om det här tidigare, även på regeringsnivå.

I tävlingen delar olika toppkreatörer upp sig i olika team som på viss tid sedan ska komma på idéer för att främja kreativiteten i skolorna.

– Det kan egentligen vara vad som helst. Det behöver inte bara vara reklam, berättar Jesper Pålsson.

Han berättar också att det, tack vare att man fått med så pass stora aktörer, finns möjlighet att faktiskt genomföra idéerna i praktiken. Tanken är också att kan komma att bli ett återkommande arrangemang.

– Då samlar man nya personer enligt samma koncept och löser ett nytt problem som det har snackats om.

Se kampanjsajten här

Medverkande byråer

BBH
    Red Interactive Agency
Fallon
TBWA Chiat Day
180LA
Wieden+Kennedy
Goodby, Silverstein & Partners
Miami AdSchool
Undercurrent
Eleven Inc.
Method
Creature
Team One
Sapient Nitro
Strawberry Frog
BBDO
The Martin Agency
Syrup
The Ant Farm
CP+B
Cole & Weber
The Branding Farm
Razorfish
Colle+Mcvoy
72andSunny
Media Arts Lab
Ogilvy
Minneapolis College of Art and Design
DraftFCB
Pitchfork Projects
Deutsch
Zydeco Design
Pyper Paul + Kenney
Boondoggle Amsterdam
Proximity Chicago
Chicago Portfolio School
Made by Many
BatesHook
BYO consulting
E2 Marketing
gmmb
PUMA International
Be Playful Design
Field Trip Factory
Whole Mind Consulting
Matchstrike LLC
Prism Communications
the concept farm
The Marketing Store
SEW Creative
HERO|farm
Columbia College Chicago
Wireless Generation
Blast Radius
Rocketfuel Games
Syracuse University
M4ID
Creative Education Foundation
mono
Merrick Towle
HOWEST

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Jesper PålssonStopp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.