Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stoppade kampanj efter sexistkritik

Publicerad: 13 Augusti 2014, 10:25

En av bilderna som laddades upp i tävlingen.

Smartphonetillverkaren OnePlus utlyste en tävling där kvinnor kunde gå före i kön till att få köpa deras nya lur. För att vinna var de tvungna att publicera bilder på sig själva som andra skulle betygsätta. Efter hård kritik har de nu dragit tillbaka initiativet.


Ämnen i artikeln:

Android

För att kunna lägga vantarna på den nya telefonen OnePlus One måste man ställa sig på en väntelista. Då majoriteten av spekulanterna är män ville företaget ge kvinnor chansen att gå före i kön.

"I sann gentlemannastil, och eftersom ridderligheten inte är död, ger vi er underbara tjejer i OnePlus en chans att slippa kön" skrev de i ett meddelande.  

Men för att få göra det krävdes att de publicerade en bild i OnePlus forum på sig själva där företagets logotyp syns tydligt. Och så brasklappen:
"Ladies, no nudity please".  

De bilder som fick flest röster skulle alltså få vinna möjligheten att knipa en telefon. Men istället blev tävlingen så hårt kritiserad att den fick avslutas på förhand.  

"Allt samlas i en gryta full av kokande skräp som bara kan leda till en väldigt vidrig måltid" skrev exempelvis sajten Phandroid om aktiviteten.

I ett meddelande till The Verge skriver OnePlus självkritiskt men också med udden riktad mot mansdominansen i branschen:  

"Vi vill uppmuntra ännu fler kvinnor att involvera sig i de väldigt spännande sakerna som händer inom techvärlden just nu. Ladies first-tävlingen var ett väldigt missriktat försök av några enskilda medarbetare att göra just det".

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Android

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.