Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Stör döden" ska rädda männens liv

Publicerad: 23 Augusti 2018, 10:40

Foto: Skärmdump/Youtube

Varje år tar över tusen pojkar och män sina liv. Organisationerna Suicide Zero, Mind och Spes lanserar nu kampanjen "Stör döden" för att få till en förändring.


Ämnen i artikeln:

MindÅkestam HolstReklamKampanj

Självmord är ett av Sveriges största samhällsproblem. Okunskap, myter och rädsla gör att folk inte vågar bryta tabut och prata om självmord. Det hoppas organisationerna Suicide Zero, Mind och Spes ändra med hjälp av kampanjen "Stör döden", som ska sätta fokus på vad vi alla kan bidra med för att förebygga självmord.

– De flesta tror att psykisk sjukdom, mobbning och sexuella övergrepp kan vara
förknippat med förhöjd självmordsrisk, vilket det är. Men att utåtagerande beteende,
livsförändringar som att flytta hemifrån, skilsmässa, pensionering, eller det faktum att
en person som mått dåligt en längre tid plötsligt verkar må mycket bättre kan vara
förknippat med förhöjd självmordsrisk är det få som vet, säger Pirjo Stråte, ordförande för Spes i Stockholm, i en kommentar.

Organisationerna har kommit fram till att mansrollen bygger på att trycka undan känslor och visa att ensam är stark. Forskning visar att män generellt är mer aggressiva, risktagande, impulsiva och missbrukar mer. De har också en tendens att söka hjälp för sent, eller inte alls, vilket leder till att de är överrepresenterade i självmordsstatistiken med 70 procent av alla självmord. Därför riktar kampanjen enbart in sig på männen för att visa vilket stort samhällsproblem det är.

Kampanjen startar idag och kommer att pågå under hösten. Den är framtagen tillsammans med Åkestam Holst och fotograferna Björn Terring och Hanna Thalén.

– Män har mindre benägenhet att själva söka vård eller att be om hjälp när de mår dåligt, och depression hos män kan vara svår att känna igen, även för vården. Därför vill vi berätta vad du kan göra som anhörig, vän eller kollega när du uppmärksammar något avvikande, säger Patrik Reuterskiöld, art director på Åkestam Holst.

Nio av tio män som överlevt ett självmordsförsök frågar sig senare i livet: "Hur kunde jag tänka så?". Mer information hittar du på kampanjsidan "Stör döden".  

Kampanjfilm:

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.