Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stor ökning i Youtubeanvändande bland svenska företag

Publicerad: 4 Juni 2018, 14:43

Klarna, med kommunikationskonceptet Smooth, var ett av de bolag som klättrade allra mest på Chimneys lista över de företag som presterar bäst på Youtube.

Enligt kommunikationsbyrån Chimneys beräkningar satsade svenska företag 2017 1,5 miljarder kronor på Youtubeinnehåll.


Ämnen i artikeln:

ChimneyReklamYoutube

De senaste årens teknologiska utveckling har underlättat och sänkt produktionskostnaderna för rörlig bild, vilket drivit på mängden av innehåll som produceras.

Enligt kommunikationsbyrån Chimneys rapport Chimney's YouTop100 har produktionen de senaste åren ökat med 400 procent och förra året laddade de 1000 största företagen upp 15 000 videos på sina kanaler. Bolaget har också räknat med en genomsnittlig produktionskostnad på 100 000 kronor per video, vilket i så fall skulle betyda att företagen förra året la 1,5 miljarder på Youtubeinnehåll.

– Att YouTube, tittarmässigt, länge varit i nivå med våra största kommersiella TV-
kanaler inom många målgrupper är ingen nyhet. Det är däremot tydligt att antalet videos och visningar per företag har ökat kraftigt. Totalt har företagen på listan genererat över 178 miljoner visningar. Dessutom har det skett en förändring bland vilka svenska företag som använder kanalen. I en jämförelse mellan 2014 och 2018 är det märkbart att YouTube har gått från att vara en kanal främst för retailbranschen till att idag nyttjas av princip samtliga branscher, säger Peter Söderlind, vd på Chimney Sverige.

Undersökningen baseras på Sveriges 1000 största företags Youtubekanaler där Chimney tittat på antal prenumeranter och visningar. Byrån har därefter identifierat de 100 företag som presterat bäst med sitt innehåll. I topp placerar sig H&M följt av Warner Music Sweden, Blocket, Absolut och TUI.

Ett av de företag som dock klättrat mest på listan i jämförelse med förra året är betallösningsföretaget Klarna, ett bolag som uppmärksammats och prisats för sin kommunikation, bland annat på förra årets upplaga av Guldägget.

– YouTube är en plattform där våra kunder spenderar mycket av sin tid och
engagemang. Det är inte lika styrt som andra videoplattformar och lämpar sig väl för delar av den kommunikation som vi gör. Många ser YouTube enbart som en videoplattform, men underskattar de sociala mekanikerna som finns där. De tycker jag att vi på Klarna börjar få allt bättre grepp om. YouTube har gått ifrån att vara något där man testar spännande saker på sidan av, till att bli en viktig del i kommunikationen. YouTube tillåter större frihet, mer interaktion, andra format och ett större engagemang. Det vill vi fortsätta utforska framåt, säger David Sandström, marknadschef på Klarna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ChimneyReklamYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.