Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stor osäkerhet om annonsering 2009

Publicerad: 27 november 2008, 11:14

Framför allt Internet, men även pr, är kanaler som landets annonsörer vill växa i nästa år. Men osäkerheten är det tydligaste resultatet i en undersökning från Sveriges Annonsörer.


Föreningen har frågat sina medlemmar om hur de planerar att investera sina annonspengar nästa år. Internet är en tydlig vinnare, där 61 procent säger att de kommer att öka sina investeringar. PR är också populärt, 38 procent säger sig vilja öka investeringarna i denna kanal.

De kanaler där medlemmarna avser att minska mest är tv (23%), sponsring och event (23%) och dagspress (21%).

Det tydligaste resultatet av undersökningen är dock den stora osäkerheten kring hur pengarna ska investeras. Över 50 procent av de svarande uppger ”Vet inte” på kanaler som bio, odr och mobilmarknadsföring. För kvällspress och radio är ”Vet inte”-andelen 45 respektive 43 procent. För tv, populärpress och utomhus är mellan 35 och 40 procent lika osäkra.

Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges annonsörer, säger att hon aldrig har sett så många osäkra svarande tidigare.

– Jag tror att många över huvud taget är osäkra inför framtiden och inte har bestämt sig ännu, säger hon.

Dessutom kan det vara så att många avvaktar och hoppas att annonspriserna kommer att gå ner.

– De hoppas kunna köpa billigare framöver, att de ska kunna pressa priserna då, säger hon.

Men inte bara de svarande är osäkra, även undersökningens resultat kan ifrågasättas. Den har gått ut till Sveriges Annonsörers knappt 480 medlemsrepresentanter. 140 svarade, vilket ger höga felmarginaler. Normalt brukar 50 procents svarsfrekvens krävas för att du ska kunna säga att det är statistiskt säkerställt, enligt Anna Lindström på Sveriges Annonsörer.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.