Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 april 2013, 07:10
Niklas Lindström och Björn Engström (F&B) firar i Miami.
I natt delades priserna i Art Directors Club ut i Miami. Kvällen blev en stor succé ur ett svenskt perspektiv. Forsman & Bodenfors vann blev "Interactive agency of the year".
Art Directors Club är vid sidan av The One Show den mest prestigefyllda reklamtävlingen i USA. I natt svensk tid ägde prisutdelningen rum i Miami.
Stor succé blev det för Forsman & Bodenfors som tog hem 3 guld, 3 silver och 3 brons för Volvo Lastvagnar, Tidningen Faktum och Sveriges Radio. Genom dessa utmärkelser vann byrån också "Interactive agency of the year", vilket är den byrå som vinner finast och flest priser i den digitala kategorin.
För McCann-svenskarna Linus Karlsson och Andreas Dahlqvist blev kvällen historisk. Deras byrå McCann Erickson tog för första gången hem det mest prestigefyllda priset av dem alla: "Agency of the year".
I Interactive-kategorin vann också kampanjen "One Copy song" för Adam Tensta ett guld. Det är den svensk-norska trion Rasmus Wängelin, Rasmus Keger och Morten Halvorsen som ligger bakom den. Keger och Halvorsen gjorde kampanjen under sin tid på R/GA, men jobbar numera på McCann i New York.
Bedow fick en Merit Award i designkategorin för arbetet med Mikkellers förpackningsdesign.
Fredrik Thambert