Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stor vinstchans för F&B:s Volvokampanj för kvinnors säkerhet

Publicerad: 18 juni 2019, 07:42

The E.V.A Initiative kammar hem fyra vinstchanser i kategorierna Creativity Data och Creativity Strategy i reklamtävlingen Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsReklamForsman & BodenforsCannes Lions 2019

När Volvo skulle uppmärksamma 60-årsjubileumet av trepunktsbältet – en uppfinning som avsevärt förbättrade säkerheten i bilarna – tog man hjälp av Forsman & Bodenfors.

I researcharbetet såg F&B att bilsäkerhet inte är jämställd, men att Volvo ligger långt fram när det kommer till bilsäkerhet för kvinnor. De har nämligen byggt sin forskning på riktiga trafikolyckor, inte på en manlig kropp och hur den skadas vid en krock.

Man samlade 50 års data om kvinnlig säkerhet och gav bort sin säkerhetsforskning.

Nu är kampanjen nominerad i Cannes Lions-kategorierna "Creativity data" och "Creativity strategy" – där den får två nomineringar i varje kategori. Den har även chans på ett glaslejon i "Glass" och ett lejon i "Direct".

Även Doconomy, bankkortet som ska spåra koldioxidsläpp kopplat till konsumtion är nominerade, en nominering i var kategori.

Så ser det ut i Creativity data och Creativity strategy:

Creativity Data
RBK, Doconomy, "Do black – the carbon limit credit card"
F&B, Volvo Cars, The E.V.A Initiative
F&B, Volvo Cars, The E.V.A Initiative
Totalt 48 bidrag

Creativity strategy
F&B, Volvo Cars, The E.V.A Initiative
F&B, Volvo Cars, The E.V.A Initiative
RBK, Doconomy, "Do black – the carbon limit credit card"
Totalt 80 bidrag

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.