Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stor webbyrå på obestånd

Publicerad: 12 augusti 2009, 21:11

Webbyrån River Cresco, som bland annat jobbat med Åkestam Holst i Pride-kampanjen How hetero are you, har i sommar ställt in betalningarna och ansökt om rekonstruktion.


Det var i mitten av juli som byråns ägare gick ut med en ansökan om rekonstruktion.
Anledning är likviditetsbrist, bland annat utlösts av vikande försäljning i spåren finanskrisen, skriver rekonstruktören.

Byrån har även visat brister i bokföringen. Bland annat har bokförda kundfordringar i själva verket visat sig vara betalda.
Enligt rekonstruktören har den externa ekonomifunktionen inte fungerat tillfredsställande. Och en del i räddningsplanen av byrån består i att anställa en ekonomichef.
Men bolaget behöver också ta in nytt kapital.

I sin förvaltningsberättelse inför 2008 beskriver byrån sig själv som ett snabbväxande bolag som bland annat utnämnts till gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Under tre år har personalstyrkan vuxit från 10 till 28 personer och under tiden flyttat till nya och större lokaler.
Enligt hemsidan arbetar i dag 34 personer på byrån och bland kunderna räknar man upp Warner, Sony, UIP och Eli Lily.

– Vi har funnits över tio år som bolag och är inne i en ekonomisk kris som är större än på mycket länge. Därför är det kanske inte så konstigt att bolag av vår art drabbas. Men vi har extremt stora kunder och långsiktiga relationer, vilket innebär att vi räknar med att ta oss ur den här krisen, säger Richard Teroni, byråns vd.

Byrån har haft ett första möte med borgenärerna som fått beskedet att rekonstruktionen kommer att pågå till 10 oktober. Minst 40 procent av borgenärerna måste ställa sig bakom rekonstruktionsplanen, vilket de också gjort, enligt Richard Teroni.
– Vi jobbar också redan med att bygga nya relationer, som till exempel vårt nya samarbete med Åkestam Holst.

Har ni minskat er personal?
– Vi har sagt upp fem personer och är nu 25 personer på byrån.

Har ni vuxit för snabbt?
– Vi har alltid haft ambitionen att växa i takt med nya uppdrag. Det är klart att man i efterhand kan säga att vi växte för snabbt, men det var inte många som såg vad som skulle komma under 2009.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.