Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stora butikskedjor drar tillbaka sina annonspengar från Youtube

Publicerad: 27 Juni 2019, 06:32

Youtube drabbas av retail-krisen, Donald Trump känner sig orättvist behandlad av techjättarna – vill stämma Google och Facebook och Instagram öppnar dörren för fler annonser. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookReklamMorgonsvepetYoutubeDonald Trump

Under flera omgångar har Youtube skakats av kritik, bland annat på grund av sina brand safety-problem – något som Resumé Insikt rapporterade om för så sent som för ett par månader sedan. Att det knakat i fogarna tycks dock inte röra plattformen i ryggen, som fortsätter vara en av de mest inkomstbringande när det kommer till annonspengar. Men nu börjar butikskedjor dra sig tillbaka från plattformen, enligt en undersökning från MediaRadar som Adweek rapporterar om. Flera kategorier, däribland tech- och underhållningssektorerna, håller sig stadiga när det kommer till investeringar i reklam på Youtube. Däremot har MediaRadar lagt märke till att butikskedjor som Macy's, Gap och Sears har kapat sina investeringar med 20 procent. Av de 200 butikskedjor som spenderar mest på reklam är det bara 13 procent – 26 bolag – som ökar annonsbudgeten på årlig basis. Men frågan är vad det här är ett tecken på egentligen.

– Vi tror inte att butikskedjornas minskade investeringar är ett tecken på att Youtube har problem. Det är snarare ett tecken på att retail har ett problem, säger Todd Krizelman, vd på MediaRadar, till Adweek.

LÄS MER: Rasism, skjutande 5-åringar och knark – här syns de svenska annonsörerna på Youtube
LÄS MER: Svenska annonsörer rasar mot Youtube – stoppar all reklam

Trump vill stämma Google och Facebook
Facebook och Google har något emot politiskt konservativa. Det menar USA:s president Donald Trump som nu anser att landet bör stämma de två bolagen. Dock specificerar han inte närmare vad de ska ha gjort för fel, annat än att de drivs av demokrater. Han passar också på att rikta en känga till Twitter, som han menar ska ha försvårat möjligheten att följa hans @realDonaldTrump-konto – ett konto som har 61,4 miljoner följare. Twitter själva säger att fejkföljare har rensats bort från kändiskonton.

– Vad de gjort mot mig är otroligt. Du vet, jag har miljontals och åter miljontals följare men jag vill berätta att de gör det väldigt svårt för människor att följa mig på Twitter. Därför gör de också det svårare för mig att få ut mina budskap, säger han i en intervju med Fox News, enligt Adage.

Nu öppnar Instagram dörren för fler annonser
Instagram har nu valt att börja placera annonser under utforska-fliken i appen, alltså den sektion där användarna kan leta efter innehåll som algoritmen skakat fram baserat på intressen. Annonserna kommer inte att synas i rutnätet av inlägg, det man möts av först i utforska-läget. I stället ploppar de upp när man väljer att trycka på något av inläggen. Det hela rör både bild- och videoannonser och förändringarna träder i kraft redan i dag. Det skriver The Verge.

Efter kritiken – Youtube skruvar på algoritmen
Youtube har fått kritik genom åren för sin rekommendationsalgoritm, eftersom den helt enkelt ofta har fel. Nu väljer man att göra något åt det. Användarna ska nämligen få mer makt över vilket innehåll som dyker upp som rekommendation. Detta genom alternativet "rekommendera inte den här kanalen" när man inte tycker att klippen som föreslås är relevanta. I tillägg till det kommer Youtube att bifoga en beskrivning till varför specifika klipp rekommenderas. Det här skriver Engadget.

Facebook vill göra något åt manipulerade filmklipp
Deepfakes – alltså manipulerade filmklipp – florerar på internet och i dessa tycks personer säga saker de i själva verket inte sagt. Den här nischen vill Facebook nu ta krafttag emot, då man anser att deepfakes skiljer sig från andra fejknyheter, det sa företagets vd Mark Zuckerberg under ett framträdande vis Aspen Ideas-festivalen i USA. Han berättade att Facebook just nu jobbar med en policyprocess för att komma fram till en lösning. Det skriver Digitaltrends.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.