Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Stora chanser för Sverige i PR - får 18 nomineringar

Publicerad: 20 Juni 2016, 07:24

Coops kampanj kan vinna pris i Cannes.

Coops "Ekoeffekten" kniper fyra av Sveriges 18 nomineringar i PR-kategorin. Forsman & Bodenfors är den starkaste svenska byrån med sina totalt sju nomineringar.


Ämnen i artikeln:

CoopCannes Lions 2016Forsman & Bodenfors

I kampanjen "Ekoeffekten lät Coop familjen Palmberg få testa att enbart äta ekologiskt under två veckor för att sedan se vad som hände med värdena i kroppen.

Den svenska versionen av kampanjfilmen fick stor uppmärksamhet och har i skrivande stund nästan en halv miljon visningar. Men desto större spridning fick den engelska versionen, med 5,5 miljoner visningar. Den verkar också ha fallit PR-juryn i smaken.

Tre nomineringar vardera får INGOS "The Swedish number" och Primes "Dont drink and dive". Den förstnämnda har också nominerats i Promo & Activation och Direct.

Historiskt har Sverige varit relativt starka i PR-kategorin, men i fjol kammade vi bara hem ett lejon i kategorin. Om det blir fler i år återstår att se.

Totalt har 239 bidrag nominerats i kategorin.

Här är hela listan:

Kampanj Kund Byrå   THE ORGANIC EFFECT COOP FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   THE SWEDISH NUMBER SWEDISH TOURIST ASSOCIATION INGO Stockholm   DON'T DRINK AND DIVE TRYGG-HANSA PRIME Stockholm   LET US BULLY YOU - IN VIRTUAL REALITY. UR McCANN STOCKHOLM Stockholm   DON'T DRINK AND DIVE TRYGG-HANSA PRIME Stockholm   MARRIAGE MARKET TAKEOVER SK-II FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   THE ORGANIC EFFECT COOP FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   THE SWEDISH NUMBER SWEDISH TOURIST ASSOCIATION INGO Stockholm   THE ORGANIC EFFECT COOP FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   DON'T DRINK AND DIVE TRYGG-HANSA PRIME Stockholm   SLOW DOWN GPS IF INSURANCE FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   THE HOUSE OF CLICKS HEMNET PRIME Stockholm   THE ORGANIC EFFECT COOP FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   MARRIAGE MARKET TAKEOVER SK-II FORSMAN & BODENFORS Gothenburg   THE HOUSE OF CLICKS HEMNET PRIME Stockholm   THE SWEDISH NUMBER SWEDISH TOURIST ASSOCIATION INGO Stockholm   HAPPY GOGGLES McDONALD'S DDB STOCKHOLM    THE HOUSE OF CLICKS HEMNET PRIME Stockholm

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev