Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Stora H&M-affischer måste bort”

Publicerad: 7 januari 2013, 10:16

Miljöpartiets ungdomsförbund, Grön Ungdom, gick i helgen ut på DN Debatt med att man vill avskaffa reklam i tunnelbanan. Partiets trafikpolitiska talesperson i Stockholms läns landsting, Yvonne Blombäck, vill också få bort reklam i tunnelbanan, men siktar in sig på storaffischer vid stationerna.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietClear Channel

Björn Lindgren, Rebecka Carlsson och Hanna Lidström vid Grön Ungdom vill  avskaffa reklam i kollektivtrafiken i Stockholm.

Trion gick i helgen ut  med förslaget på DN Debatt.

”Det blir allt svårare att ignorera  reklamen, och den som påstår att hen inte påverkas av reklamen bedrar  sig själv. Reklamen i tunnelbanan gör stor skada på många områden  samtidigt som den för med sig liten nytta, så varför ska vi ha den  kvar.”, skriver trion.

Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson i Stockholm, Yvonne Blombäck, stöder tanken, men inte fullt ut:
– Vi vill minimera reklamen i tunnelbanan och driver framförallt frågan om att ta bort reklamen på perrongerna, säger hon.

Hon tycker att en viktig fråga att ta ställning till är om reklamen ska bort i bussvädersskydden.

Här är frågan långtifrån självklar eftersom reklamen bidrar till att finansiera detsamma, resonerar Yvonne Blombäck.

Miljöpartiet  vill utreda frågan in i minsta detalj, men så länge man sitter i  opposition finns inte tillräckligt med resurser för detta, resonerar  Yvonne Blombäck.

En sak är dock klar. Och det är att man vill ha bort storaffischerna vid stationerna:
– Man måste kunna vila ögonen på något annat än reklam, säger hon.

Hon  menar att ett tänkbart alternativ är digitala skyltar. De täcker inte  hela väggarna och är också ett mer kostnadseffektivt sätt att arbeta med  reklam.

Yvonne Blombäck berättar också att hon redan har diskuterat frågan med Clear Channel.
–  Clear Channel var positiva eftersom man såg att de digitala intäkterna  kan bli större än vad man får in för dagens storaffischer, säger hon.

Situation  Stockholm har just nu en kampanj där man tar upp människorna bakom och  deras livsöden. Hur ser du på att sådana affischer skulle försvinna?
– Här  fångar du en punkt som vi jobbar hårt med. Det vill säga att hjälpa  utsatta människor. Så det är lite speciellt med just en sådan kampanj.  Men stora H&M-affischer måste bort, säger Yvonne Blombäck.

Hur ser på reklamen inne i själva tunnelbanetåget?
– Jag tycker rent personligen att den inte stör lika mycket, säger Yvonne Blombäck.

Hon exemplifierar med konstverken vid Östermalms tunnelbanestation och vid Blå Linjen:
- Det är fina konstväggar och betydligt trevligare att vila ögonen på än stora affischer vid perrongerna, säger Yvonne Blombäck.

Så ni applåderar Grön Ungdoms utspel med andra?
– Det känns piggt och väl utfört, men vi vill som sagt inte förbjuda all reklam i kollektivtrafiken, säger Yvonne Blombäck.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MiljöpartietClear Channel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.