Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Storaffär i produktionsbranschen: Stopp blir en del av MediaMonks

Publicerad: 30 November 2015, 10:12

MediaMonks vd Victor Knaap tatuerar Stopps vd Pasi Helin.

Foto: Press

Från bittra rivaler till kombinerad superkraft. Stopp går samman med MediaMonks som expanderar till 400 anställda. För Resumé berättar de om hur de ska förändra marknaden.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenAffärerMediaMonksProduktionsbolag

MediaMonks grundades av fyra herrar i en källare i Amsterdam 2001. Företaget har på vägen ändrat sin identitet ett flertal gånger – från digital marknadsföring till annonsbyrå och sedan 2009 digitalt produktionsbolag. Idag har MediaMonks kontor i Amsterdam (HQ), London, Los Angeles, New York, Singapore, Dubai och från och med nu Stockholm. I januari 2016 öppnar man även i Shanghai.

Nu slår MediaMonks sitt huvud ihop med svenska Stopp Family, grundat 1992 och drivet av Pasi Helin sedan 14 år tillbaka. Pasi Helin kommer efter sammanslagningen att fortsätta driva Stockholmskontoret och bli en av delägarna i MediaMonks. Tillsammans blir produktionsbolaget det mest prisade i världen, med bland annat 24 Cannes-lejon under 2015 och etta på FWA:s topplista med totalt 134 Favourite Website Awards.

Sanningen är den att MediaMonks och Stopp har varit bittra fiender. De har sprungit om varandra i pitcher – framförallt i Los Angeles, där även Stopp har ett kontor. Snacket om att slå ihop verksamheterna började gå för tre-fyra månader sedan. Kontraktet signades för två veckor sedan.

– Vi har många gemensamma kunder i Los Angeles och Europa som frågar efter vår hjälp. Så vi känner till varandra väl sedan kanske tio år tillbaka. ”If you can’t beat them, joint hem” känns väldigt aktuellt här. Vi har helt olika discipliner och våra egna styrkor, säger Victor Knaap, vd för MediaMonks, till Resumé.

Styrkorna syftar på MediaMonks kunskap inom webbsajter och appar och Stopps fokus mot virtual reality. Företagen samarbetar tätt med flera reklambyråer, vars idéer de sedan förverkligar genom appar, kampanjsidor, VR eller 3D, för att ta några exempel, beroende på vad kunderna efterfrågar. Samarbeten sker med exempelvis DDB Stockholm, Forsman & Bodenfors, SMFB i Oslo och Grey i Köpenhamn.

Länge har det funderats på vad som händer om kunskaperna förenas, berättar Victor Knaap.
– Tillsammans har vi många talanger, stor produktionskraft och är fokuserade på att göra det allra bästa jobbet.

Enligt Victor Knaap svänger utvecklingen inom digitalt väldigt fort. En stor förändring i företagets historia har varit ”Flash-döden”, något som Resumé skrev om så sent som i september.

– Vi har varit tvungna att förändra vår affärsmodell flera gånger, och Stopp har gjort likadant. Detta för att kunna hänga med. Flash finns till exempel inte som ett program längre. Vi hade tidigare 35 Flash-utvecklare – idag har vi ingen kvar. Det är på grund av att Apple, Facebook, Google med mera har beslutat att Flash inte är relevant längre.

Nu pekar allt mot att digitalt får vänja sig vid att bli mer filmtung.

– Framförallt på Facebook - som nyligen även släppt annonser i 360 och VR. Stopp kommer att bli vår VR-specialist i alla regioner och på våra kontor. De kommer samtidigt att få vår expertis inom webb och appar.

Hur utbrett är egentligen virtual reality idag?
– Den är stor. Vi har gjort VR under tre-fyra år nu och vi kom in på det helt av en slump. Men man måste komma ihåg att tv inte kommer att konvertera till VR – det blir en kompletterande plattform för annonsörer som vill visa upp sina produkter. Om en reklambyrå föreslår att Ica-reklamen skulle göras i VR så skulle det inte fungera. Vi ser idag att man måste göra både interaktiv kampanjsajt, en app och en installation. Det räcker inte med en film, säger Pasi Helin.

Med Stopp så växer MediaMonks från 350 till 400 anställda.
– I min allra första intervju sa jag att jag aldrig ville ha ett kontor med fler än tio personer, men det var 14 år sedan. Arbetet är numera så komplext att du måste ha många personer för att ge det liv, så varje kampanj har sin expert, säger Victor Knaap.

MediaMonks Stockholm ska i vår ta flyttlasset från Odengatan till de centrala delarna av Stockholm.
– Vi ser väldigt mycket fram emot detta. Vi har suttit här i 20 år, så det blir kul att flytta på sig. Jag kommer fortsätta driva verksamheten härifrån och inte åka och golfa eller fiska (skratt), säger Pasi Helin.

Ett av MediaMonks projekt just nu är 360-video från världens lyxigaste hotell Jumeirah i Dubai. Här kan användarna själv ta sig fram på hotellet och utforska dess utrymme. Det är MediaMonks största projekt hittills.

fsdf

Stopp har precis gjort en virtual reality-film för Gina Tricot. Inga VR-glasögon behövs för att se denna, som just nu ligger ute på deras Facebooksida. Facebook investerade under 2014 i VR-bolaget Oculus Rift, och för några veckor sedan kom de första annonserna i formatet. Det är it-jättarna som styr framtiden, enligt Victor Knaap.

fdhgd

Vad gör produktionsbranschen om fem år?
– Det är redan extremt svårt att vara relevant för stunden. Jag vet faktiskt inte om det är VR eller uppkopplade enheter eller uppkopplade bilar. Jag kan tänka mig att vi kommer arbeta mycket med bilar, för att bilen är den viktigaste tekniska prylen bredvid telefonen. Vad som kommer hända är upp till Google, Facebook, Samsung och de andra, säger Victor Knaap.

MediaMonks-koncernen kommer ha en beräknad omsättning på 40 miljoner euro under 2015.

Fredrik Frizell blir vd för MediaMonks i Los Angeles, där de båda bolagen nu tillsammans kommer ha runt 45 anställda.

Här nedan är exempel på MediaMonks (Pridestream, Jumeirah) och Stopps (Ginatricot) arbete.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.