Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storåkers be(s)tulen på (m)-kampanj

Publicerad: 23 maj 2008, 13:38

Här är socialdemokraternas fräcka svar på moderaternas storkampanj. – Det är en kontring för att visa en annan bild av Sverige än den moderaterna förmedlar, säger presschefen Fredrik Kornebäck.


(s)-annonsen i DN i dag till vänster, och moderaternas annons till höger.

Förra veckan skrev Resume.se om moderaternas nya mångmiljonkampanj – den största någonsin mellan valen – som ska få bukt med partiets klena opinionssiffror.

Nu svarar socialdemokraterna med en blixtkampanj, producerad av reklambyrån RBK, där man snott moderaternas reklammanér och satt rubriken ”Nya orättvisor”. Annonsen syns i DN i dag och kampanjen kommer även att gå på webben och spridas med flygblad.

Michael Storåkers, ordförande för moderaternas reklambyrå Storåkers McCann, vill inte uttala sig om socialdemokraternas reklamstöld.

– Jag har inga kommentarer, säger Michael Storåkers.

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann:

– Socialdemokraterna förhåller sig till det vi gör medan vi förhåller oss till människorna Sverige och hur man ska göra deras situation bättre.

Socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog:

 – Moderaternas kampanj ger en skruvad och felaktig bild av sakförhållandena. Vi vill ge en korrekt bild och gör den här kampanjen för att tala om hur det verkligen förhåller sig.

Är det nödvändigt att stjäla deras reklamkoncept?
– Vi tror att det var effektivt i det här fallet.

Inför valet 2006 snodde moderaterna i Stockholms läns landsting socialdemokraternas reklamkoncept "Alla ska med".

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.