Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storåkers första kampanj för Byggmax

Publicerad: 22 maj 2008, 07:48

I höstas vann Storåkers pitchen för Byggmax. Här är första resultatet av det nya samarbetet. Nu ska bygglädje och pris lysa i byggföretagets kommunikation.


I första kampanjen satsar Storåkers och kunden Byggmax på film och radio. Filmerna handlar om tre män som inte fått nog av att hamra och såga när de är klara med det de egentligen skulle bygga, utan helt enkelt använder sin fantasi på det överblivna materialet.

– När vi gjorde strategiarbetet märkte vi att Byggmax inte hade ett imageproblem. Kunderna var väldigt nöjda med produkterna och priserna. Istället låg utmaningen i att öka kännedomen. Tv blev då ett naturligt val, säger Jörn Arnell projektledare på Storåkers McCann.

De totalt tre filmerna kommer till en början att visas på TV3, TV4, TV4 Sport, TV6, Kanal 9 och Discovery under hela sommaren. Filmerna kommer efter en tid även att visas på Eurosport, TV4 Fakta och TV4 Plus. Målet är att etablera konceptet ”bara billiga byggvaror”.

– Det var den payoffen vi kom fram till i strategiarbetet. Om man ser till konkurrenterna så har Bauhaus fokuserat på sortiment medan Beijer bygg har satsat på kunskap. Vi har pris som säljargument. Vi säger att det är så pass billigt på Byggmax att man kan bygga mer. Dessutom har vi försökt väva in bygglädje, som vi tycker saknas i branschen, och visa att vi tar kunderna på allvar, säger Jörn Arnell.

Byggmax har inte samarbetet med en fast reklambyrå tidigare utan mest satsat på utbudsblad.

Är det en svår balansgång att prata pris utan att tumma på kvalité?
– Nej, inte direkt fast det har varit en del i vårt arbete att hitta en bra kommunikation som visar på kvalité. Vi vill visa att det går att bygga riktigt rejäla byggen och genuina hantverk med material från Byggmax. Det är viktigt att inte uppfattas som låg kvalitet bara för att man är billig.

Filmerna är framtagna i samarbete med produktionsbolaget Bacon och regisserade av Martin Werner.

Förra året uppgick Byggmax medieinköp till 56 miljoner kronor.

Hur ser det ut i år?
– Jämfört med förra året ökar vi mediesatsningen för Sverige, säger Jacob Notlöv, marknadschef på Byggmax.

Byggmax

Jacob Notlöv och Magnus Agervald, uppdragsgivare Byggmax
Byrå: Storåkers McCann
Arbetsgrupp: Jörn Arnell projektledare, Charlotte Laike planner, Hanna Belander copy, Henric Almquist ad, Linda Rundqvist produktionsledare, Maria Widemar art buyer
Produktionsbolag: Bacon
Regissör: Martin Werner (Bacon)
Radio: Sara Haag

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.