Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storåkers gör om Kicks

Publicerad: 11 april 2011, 12:41

Storåkers McCann har under två år gjort om Kicks identitet. I veckan började en ny film gå upp i tv, som bygger på samma tema som den förra – att med glimten i ögat illustrera det passionerade förhållande man har till sina skönhetsprodukter. Regissör: Johan Renck.

Ämnen i artikeln:

Johan RenckStoråkers McCannKicks

TM

Tero Marjamäki


2009 påbörjade Kicks ett större varumärkesarbete. Man hade identifierat att även om man hade en hög kännedom i målgruppen så var kunskapen om kunderbjudandet relativt låg.

– Vi såg en stor potential i att förtydliga KICKS för målgruppen. Arbetet inleddes med att vi utvecklade en stark visuell identitet tillsammans med dåvarande Jensen Pamp McCann som vi sedan dess har implementerat i alla led, senaste milstolpen var vår e-handel som lanserades hösten 2010 och sist ut är nu ett nytt butikskoncept, säger  Nanna Hedlund   marknadschef på Kicks.

Utöver ny visuell identitet uppdaterade även marknadsföringen som ett led i den nya satsningen.
– 2010 gav vi Storåkers i uppgift att göra vår första reklamfilm. Med TV ville vi nå en bredare målgrupp och öka kännedomen om KICKS kunderbjudande, stärka positionen som det självklara valet när man skall handla skönhetsprodukter.

Uppdraget landade i en längre och flera kortare versioner som gick tungt över året. Filmerna med konceptet “don’t panic we have it” har fungerat bra, och när det nu var dags att fortsätta satsningarna under 2011 valde man att göra en uppföljare på samma koncept; nya scener i uppdaterad miljö. Även denna gång tillsammans med Storåkers och Johan Renck som regissör.

Vad vill ni förmedla genom er omgörning?
– Utgångspunkten för hela arbetet har varit KICKS kärnvärden. Som renodlad skönhetsaktör är expertrollen ett av våra viktigaste värden. Vidare är vi även  måna om att lyfta fram det lustfyllda och personliga - vi vill att skönhet, makeup, hudvård, parfym ska vara positivt, inspirerande och individuellt.

– Med våra reklamfilmer har vi dragit detta till sin spets och på ett lekfullt och humoristiskt sätt velat illustrera kvinnors ofta passionerade förhållande till sina skönhetsprodukter. Vi vet att vi inte räddar världen men vi hjälper gärna våra kunder att känna sig lite piggare, fräschare eller snyggare om de önskar.

Vad har ni för mål för året?
– Fortsatt expansion på samtliga marknader samt behålla och utveckla vår ledande position som nummer 1 på den svenska marknaden

Ni ökade era marknadsföringsinsatser rejält mellan 2009 och 2010, från 28 miljoner till 72. Hur ser det ut för 2011?

– Framförallt så handlade det för oss om att fördela om marknadsföringspengarna - effektivisera produktion och upphandlingar för att kunna få ut mer i media. Vi har också sett att vi får ut en hög reklamerinran i relation till vår investering så vi får en väldigt god effekt på våra insatser i relation till våra konkurrenter. Vi räknar med att hålla 2010 års nivå även 2011.

</div>

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev