Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storåkers gör reklamsåpa för SEB

Publicerad: 19 mars 2008, 08:02

Nu sjösätts ett nytt reklamkoncept för SEB signerat Storåkers. – Tanken är att karaktärerna ska fortsätta att komma igen i alla filmer, säger Britta Lundqvist, reklamansvarig på SEB.


Filip och Ola blir skådisar i SEBs reklamsåpa.

På torsdag börjar de fem första filmerna att sändas i de kommersiella kanalerna.
– Det är en sitcom om människors relation till pengar, säger Niklas Angergård, projektledare för SEB fram till nyligen.

Huvudpersonerna är kompisarna Filip och Ola som pratar med varandra i Filips lägenhet. De första filmerna handlar om hur Ola försöker att låna pengar av Filip.
– När vi har jobbat med det här märker man hur känsligt ämne det verkligen är. Det finns hur mycket som helst man kan använda, säger Mia Cederberg, copy.

Miljön än uppbyggd i studio, som för ett tv-program, och Tomas Alfredson har regisserat. Castingen var oerhört viktig.
– Jag tror vi dammsög hela Sverige efter rätt personer, säger Niklas Angergård.

Rätt blev till slut två skånska komiker som tidigare spelade in ”Varan-tv” för SVT.
– Vi vill sätta en egen ton och skilja oss ur mängden. Nu satsar vi därför extra på tv-mediet med ett tydligt, nytt tv-koncept, säger Britta Lundqvist.

Konkurrensen är hård mellan bankerna och SEB är den minsta av de svenska storbankerna. Pressen kommer också från nischbankerna, de utländska bankerna – som Citibank och Danske bank – och försäkringbranschen.

Storåkers har arbetat med SEB i mer än ett år och gjort flertalet kampanjer, men det här är en ny riktning. De har också tagit fram en ny varumärkesplattform. Den tidigare byrån Lowe Brindfors gjorde flera prisbelönta filmer för banken, som ”Forever young”, men alla tre var självständiga.
– Vi vill att filmerna ska ha en känsla och närvaro som man kan leva med, de ska tåla att ses många gånger, säger Britta Lundqvist.

Maria Lindholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.