Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storåkers Maxade duo på plats

Publicerad: 24 Augusti 2010, 12:08

”En drömrekrytering, galet stort”, var Scholz & Friends kommentar när de hade värvat Mothers cd-duo: Markus Bjurman och Cecilia Dufils. Drygt ett år senare ringde telefonen och i maj blev Storåkers nya arbetsplatsen för duon. – Spännande att byta, vi har gillar det Storåkers gör, kul att nu få tillhöra byrån, säger duon som även är ett par privat.


Ämnen i artikeln:

StoråkersMarkus Bjurman

truefalse

(Foto: Sören Andersson)

Vi leds längst in i de öppna lokalerna på Grev Ture­gatan 11, högst upp i Sturegallerian, in i ett klaustrofobiskt litet rum kallat ”pitchrummet”. Några veckor ­tidigare var det här som det kreativa processandet tog fart som senare landade i den nya kunden Max. Något duon beskriver som ett drömuppdrag.
– Max har varit drömarbetsplatsen sedan typ fyra års ålder när man var ett fan. Tänk att få stå och jobba på Max och äta hamburgare hela tiden, vilken dröm. Nu får jag i stället jobba med Max och hjälpa dem att expandera, vilket också känns fantastiskt, säger Markus Bjurman. Cecilia Dufils nickar instämmande.

Tillsammans har de sett branschen ur de flesta vinklar som går. Som studenter, kreatörer och cd:ar både i Sverige och utomlands. På meritlistan finns alla de stora varumärkena: Coca-Cola, Nike och Unilever för att nämna några. På Storåkers blir kunderna något mindre: Max, Riksgälden och Lantmännen, den sistnämnda kommer att lansera ett stort projekt inom kort avslöjar de.

De har gått direkt in i hetluften på den nya byrån.
– Första tiden har varit otroligt mycket full fart, gasen i botten.
På Storåkers bildar paret tillsammans med Peter Eriksson en kreativ trio. En nyhet är att man på byrån nyligen har börjat arbeta i just fasta team på de olika kontona.
– Vi gillar att jobba i olika konstellationer, som nu tre i en grupp: en som tänker på sidan om och så sitter de andra två och pratar, och processar. Lägger till. Utvecklar. Om man bara är två kan man köra fast, men med tre säkrar man upp detta, säger Markus Bjurman. Cecilia Dufils och Peter Eriksson instämmer och lägger till:
– Är man tre kan man också ta på sig större grejer att rodda med.

Ni var på Scholz & Friends som är en relativt liten byrå, och innan dess Mother. Hur känns det att komma tillbaka till en större byrå igen?

– När vi gick till Scholz & Friends var det ett medvetet val att gå till en ganska liten byrå. Vi ville tillbaka till det som var när vi först började på Mother och var runt 20 personer. När vi slutade var det 150 stycken där.
– Men Storåkers känns bra, lite som ett ställe man kan stanna länge på. Familjärt fast ändå stort.

Varför valde ni till slut att stanna i Sverige och inte åka utomlands igen?
– Vi kom till en brytpunkt där vi kände att vi behövde ta beslut om vi skulle bo kvar i London, eller stadga oss i Sverige. Vi ville inte vänta för länge med att vara utomlands heller, för då känner man sig inte hemma någonstans.
– Just nu känns det ändå som att vi är mittemellan två länder.

De två träffades på Beckmans, blev ett par både professionellt och privat. Innan tredje året skulle påbörjas hoppade de av skolan.
– Vi skickade en video anonymt till vår klass, en sådan där kidnappningsvideo där en av kreatörerna på Mother sade att han hade kidnappat oss, och att vi ”aldrig skulle få komma tillbaka”. Något förvånande fick vi dock inget svar från någon i klassen, så vi var tvungna att ringa och säga att vi hade fått jobb på byrån och att vi skulle stanna där.

Året efter blev duon framröstad som ett av Englands topp tio-team av The Media Guardian. Då hade de hunnit producera ett flertal prisvinnande kampanjer, bland annat Britart.com som de vann ”The black pencil” för i tävlingen D&AD.

År 2001 handplockades duon av den holländska byrån KesselsKramer. På uppdragslistan fanns kunder som Diesel, Honda och Rémy Cointreau. Men vistelsen i Holland blev inte långvarig, året därpå återvände de till modersplatsen Mother.  
– Då (2003) var det ganska glassigt i reklambranschen, inte som det glada 90-talet, men nästan. Jag minns att vi gjorde en film för Siemens Xelibri, som kostade 2,2 miljoner pund, och det för bara själva filmproduktionen, säger Cecilia Dufils.

Utöver Xelibri, som det året vann guld i så gott som alla reklamtävlingar, har de gjort storproduktioner för Harvey Nichols, Nike, och även den klassiska ­Coca-Cola-filmen som visades för några år sedan runt jul låg duon bakom.

På Mother avancerade de snabbt och hade vid slutet cd-roller, likaså på Scholz & Friends. Men på Storåkers kliver de tillbaka till sina rena kreatörsroller.
– Det är kul att jobba som cd, men det är skönt att någon annan får fågelperspektivet så att man själv kan fokusera på jobbet och den raka problemlösningen.

Vilka är de största skillnaderna att jobba i utlandet mot Sverige?
– Det går otroligt mycket snabbare i Sverige, det är inte lika mycket research och undersökningar som det ofta kan vara utomlands.
– I Sverige görs det också ofta och fler kampanjer. Medan det i utlandet kan ta ett halvår till ett år att få fram en kampanj, tar det i Sverige ibland bara två månader, sedan en paus i en månad och sedan ut med nästa. Det finns för- och nackdelar med båda sätten, säger Markus Bjurman.

Trots att cv:t kryllar av medaljer från tävlingar nationellt och internationellt säger de att de har haft turen att jobba på byråer där tävlingar trots allt inte har ­varit huvudsaken.
– När man är och tävlar går det bara att toppa med att vinna igen, men det är inte för att vinna tävlingar som man gör reklam, det är inte vår anledning i alla fall, utan det är för att man vill kommunicera något. Underhålla i stället för att avbryta. Det bästa betyget man kan få är när folk uppmärksammar en kampanj och pratar om den, säger Markus Bjurman.

Genom åren har duon arbetat med såväl ”enkla” som ”svåra varumärken”, bäst gillar de dock när de ställs inför en stor utmaning.

– Vi är väl 70 procent romantiker och 30 procent tjurskalliga. Vi tycker om när det är riktigt tungrott och när vi tvingas vara riktigt tjuriga för att få det att fun­gera. Ibland är det också svårare att ta vid ett koncept för ett varumärke som har gått bra, än att börja från noll, säger Cecilia Dufils.

Hur lyckas ni skilja på jobb och arbetsliv?
– Det går inte riktigt. I början var det väldigt mycket jobb, jobb jobb. Men med vägen har vi börjat förstå att bra idéer kan komma i verkliga livet också, man kan inte bara älta. De bästa idéerna kommer också ofta av missförstånd när man pratar och diskuterar. Eller när man gör något helt annat än fokuserar på själva problemet, typ i sömnen eller på toan.

Markus Bjurman / Cecilia Dufils

Födda: 1974/ 1970  Bor: Lidingö  Född: Skellefteå/Malmö  Stjärntecken: Oxar  Familj: Sonen Kasper 3 år  Tjänar: 687 938/ ingen uppgift  Åker: Lidingöbanan, och ”skruttig Volvo”  Fritid: Springa, renovera, påta i trädgården, laga mat, se på hockey  Motto: Ha kul på vägen Gör helst en fredag: Andas ut efter veckans jobb  Favoritfilm: Synecdoche New York av Charlie Kaufman. Egentligen allt han skrivit är våra favoriter.  Bästa reklam genom tiderna: Brittiska Hondakampanjerna med filmer som Impossible Dream, Grrr (Hate Something) och OK. Hathaway shirt man från 50-talet  är också fortfarande genialiskt. Dröm att förverkliga: Att komma på svaret på den frågan är en av dem.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

StoråkersMarkus Bjurman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.