Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storåkers ringer in med Sony Ericsson

Publicerad: 19 Januari 2011, 15:52

Storåkers McCann tar hem telefonjätten Sony Ericsson som ny kund. I Norden.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannPia Grahn BrikellSony Ericsson

truetrue2020-01-15T16:50

Pia Grahn Brikell och Robert Bryhn på Storåkers McCann flankerar Joakim Liljedahl, Sony Ericssons marknadsdirektör i Norden. Snart lanseras nya Xperia Arc. Foto: Tero Marjamäki.

Inom kort släpps den första stora kampanjen för nya androiden Xperia Arc, en lur som redan nu benämns ”iPhonedödaren”. En oerhört viktig lanseringskampanj för Sony Ericsson i kampen om den växande Androidmarknaden.
– Vår strategi för 2011 är att etablera Xperia som ”the most entertaining smartphone”­, säger Joakim Liljedahl, marknadsdirektör Norden. Xperia Arc är en hörnsten i det arbetet då den erbjuder konsumenten en oslagbar multimedieupple­velse med sin stora skärm som bygger på teknologi från Sony Bravia. Xperia Arc bygger dessutom på den allra senaste versionen av Android som kallas Gingerbread.

På ren svenska innebär det en dramatiskt bättre bildkvalitet med mycket naturliga färger.

Ambitionen med den nya modellen är höga: att sätta Xperia Arc som etta inom Android.

Inför den nya kampanjen som rullas ut efter att telefonen har nått butikerna i slutet av mars, får Storåkers McCann prestigeuppdraget att ta fram kommunikationen. Ett uppdrag som, enligt vad Resumé erfar, kan komma att breddas.
– Det här är jätteroligt, och vi har haft en bra dialog med Sony Ericsson från dag ett, säger Pia Grahn Brikell, vd på Storåkers McCann. 

Robert Bryhn blir kund­ansvarig projektledare:
– Det är sjukt roligt att jobba­ med Sony Ericsson. Alla på byrån går i gång på det här, och det väntar spännande utmaningar. iPhone blir mer och mer mainstream, medan den där telefonen, är riktigt, riktigt vass.
– Vi har fått förtroendet att lansera en kronjuvel, och har också en spännande dialog bortom Arc, även om det är den här lanseringen som vi har ögonen på.

Sony Ericsson kör traditionellt globala kampanjer i stor omfattning. De flesta kampanjer förra året gjordes av Saatchi & Saatchis byråer runtom i världen. Men nu väljer koncernen alltså att i stället jobba med Storåkers lokalt i Norden för en lokal prägel på en oerhört viktig lanseringskampanj. Fokus är den nordiska marknaden, men med potential att kunna plockas upp i andra länder.

Sony Ericssons uppdrag med Locomotiv påverkas inte av valet av Storåkers McCann.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.