Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storåkers slänger ut SWE:s superhjältar

Publicerad: 15 augusti 2008, 13:40

Storåkers McCann lanserade förra veckan sin första kampanj för nya kunden Onoff.  Onoffs tidigare byrå SWE:s koncept med superhjältar har övergetts till förmån för vad som bäst kan beskrivas som dess totala motsats.


I åtta nya reklamfilmer får man nämligen följa servicetekniker och butiksanställda när de tar hand om kunder ute i verkliga livet. Allt sker på riktigt. Inget är regisserat eller iscensatt.
Idén fick Storåkers McCann redan på pitchstadiet i våras.
– Vi märkte när vi var ute och träffade personalen att alla vi kom i kontakt med verkligen var duktiga på service. Det låter klyschigt, men det var så det var. Då kände vi att det var bättre att visa upp det, istället för att gömma oss bakom någon sketch, säger Jörn Arnell, projektledare på Storåkers McCann.

I de åtta filmerna får man följa servicetekniker när de hjälper till med installationer och fixar saker som strular.  För att hitta de rätta Onoff-anställda att följa hade man en stor casting bland Onoffs anställda över hela landet.
– Vi sökte efter några med trevliga personligheter och som var avslappnade framför kameran. Vi hittade till slut väldigt passande personer.

Var vanligt folk villiga att ställa upp på att vara med i reklamfilmerna?
– Ja, det var faktiskt förvånansvärt lätt att få folk att vara med.

Folk kanske bara vill vara med i tv på något sätt innan de dör…
– Ja, haha. Man ska aldrig underskatta människor.

För att få material till reklamfilmerna följde kamerateam från Eskils Junker Film serviceteknikerna under fem, sex dagar tidigare i somras. Varken Storåkers McCann eller Onoff var med under inspelningarna, vilket gjorde att de med spänd förväntan fick vänta med att se vad de hade för material att jobba med.
– Det var lite nervöst. Det är mer utmanande att jobba med verkligheten, samtidigt som det alltid finns en risk. Men det blev bra till slut.

Är verkligheten lika rolig som till exempel en skriven sketch?
– Ja det är den faktiskt. När vi kollade igenom alla timmar av material så fanns det tillräckligt som vi kunde använda. Hur folk hanterar teknik kan bli riktigt kul ibland, säger Jörn Arnell.

Arbetsgrupp: Onoff

Byrå: Storåkers McCann
Uppdragsgivare: Erik Frankendal och Inga-Lill Eldin.
Arbetsgrupp: Jörn Arnell projektledare, Brita Zackari copy, Sofia Ekelund och Jonas Frank ad, Kathinka Berg produktionsledare och Made by Copeland /Two fat boys byråproducent.
Produktionsbolag: Eskils Junker film/Adamsky. Daniel Eskils regissör, Johan Junker producent och Alex Aaseby /Adamsky exekutiv producent.
Mediebyrå: Iniative Universal Media
Medieköp 2007: 184 Mkr

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.