Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storåkers tar hem Cederroth

Publicerad: 25 Februari 2010, 10:21

Storåkers har vunnit Cederroth som ny kund i en stor pitch. Enligt vad Resumé erfar blir McCannbyrån Cederroths nya nordiska huvudbyrå. – Vi är jätteglada för det här, säger Pia Grahn Brikell, vd för Storåkers McCann.


Ämnen i artikeln:

Pia Grahn BrikellCederrothStoråkers

truefalse

I höstas gick Cedderroth ut i en stor pitch, ledd av byråvalskonsulten Max Apéria för att att hitta en ny reklambyrå för den nordiska marknaden. Cederroth har ett 40-tal varumärken inom affärsområdena hygienprodukter, sårvård, hälsa och kemteknik inom hushållet, några exempel är Salvekvick, Grumme, Samarin, Bliw och Family Fresh.

Cederroth har sina varumärken utspridda på olika byråer: Garbergs, Ellermore och Grand har uppdrag för enskilda varumärken.

Enligt uppgifter till Resumé­ deltog byråer som DDB, Lowe Brindfors och Åkestam Holst i pitchen. Men det blev Storåkers McCann som tog hem kunden.
– Vi fick första briefen bara några veckor efter att vi fick reda på att vi vunnit uppdraget. Så det blir en riktig rivstart, säger Pia Grahn Brikell.
– Det är ett fantastiskt roligt uppdrag. Folk på byrån köar för att få jobba med den här kunden.

Även Stefan Wallander, nordisk marknadsdirektör på Cederroth, är nöjd:
– Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Storåkers.

Men enligt honom gäller uppdraget enbart satsningar på den svenska marknaden för varumärkena Grumme, som tidigare låg på Grand, och hudvårdsserien L300, som har legat på Garbergs.
– Vi är nöjda med båda byråerna. Garbergs jobbar vidare med Samarin. Och även om vi har valt att lämna Grand slutar de med flaggan i topp, säger Stefan Wallander.

Även Ellermore fortsätter sitt arbete med hälsovårdsprodukterna Allevo och Tharbio.

Enligt uppgifter till Resumé gäller Storåkers uppdrag på sikt hela Cederroth och hela Norden. Det dementerar dock Stefan Wallander:
– Nu har vi gett Storåkers två svenska varumärkes­uppdrag, säger han.

Pia Grahn Brikell har svårt att värdera uppdraget i ­pengar.
– Det blir absolut en av våra större kunder, men det är svårt att säga hur stor redan nu.

Under hösten har Stor­åkers, som har haft ett tufft 2009 och minskade personalstyrkan med tiotalet personer i somras, fått in ett antal nya kunder och börjar nu hämta sig från tappet av Telia. Några av dem är Estrella, Statoil, Postkodlotteriet, Kicks och Nescafé. Enligt Pia Grahn Brikell är de även med i en del pågående pitcher.

Detta har lett till att byrån nu behöver anställa igen. Nyligen rekryterade de projektledaren Joakim Thimsporr från Microsoft. Juniorplannern Corinne Engellau är också ny på byrån.

Förtydligande: I en tidigare version av den här artikeln stod det att även Forsman & Bodenfors deltog i pitchen. Det var en felaktig uppgift.
– Vi har inte fått frågan och vi har inte deltagit i pitchen, säger Erik Sollenberg, vd för F&B.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.