Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storåkers tar hem Max

Publicerad: 15 Juli 2010, 12:45

Resume.se kan berätta att det blir Storåkers McCann som plockar hem Max, detta efter en längre tids process med sammanlagt 30 byråer som pågått sedan februari och som avslutade igår.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannPia Grahn BrikellMaxPeter ErikssonMarkus Bjurman

Anders Forssten, marknadschef Max är glad över sitt nya byråval.

Det var i februari som Max och King gick skilda vägar. Kort efter inleddes jakten på en ny byrå. Från början hade man en bruttolista på 30 byråer som sedan skars ned till åtta byråer. Fem av dessa gick vidare till pitchfas. Slutligen stod valet mellan två byråer, där Storåkers McCann blev den som drog längsta strået.
–   Det har varit en lång process    och en viktig del i att det tagit tid är att vi har letat efter starka, duktiga och erfarna kreatörer som är vana att jobba med bland annat tv, säger Anders Forssten, marknadschef på Max.

På Storåkers blir det forna Scholz & Friends duon:  Markus Bjurman, copy, och Cecilia Dufils ad som tillsammans med Peter Eriksson, ad blir kreatörerna på kontot. Produktionsledare blir Lisa Frick, projektledare Emma Pernald och kundansvarig blir Pia Grahn Brikell.
– Det här teamet känns riktigt bra och vi tror mycket på dem, säger Anders Forssten. Det känns som att Storåkers har fått en riktig nytändning.

Ambitionen med nya byrån är att utveckla det sedan några år tillbaka sjösatta konceptet ”Sveriges godaste hamburgare”.
– Vi vill bygga vidare på vår position, där våra grundpelare: smak, hälsa och miljö, står i centrum.

Fortsatt kommer TV att vara den stora delen i hamburgerkedjans mediemix, säger Anders Forssten. Vad gäller marknadsandelar siktar man på att öka från 2008 års 16 procent till att inom fem år ha runt 25 procent av kakan.

Vad var det som spelade in i valet av Storåkers och just det här teamet?

– Det har varit flera parametrar: kreativ höjd i pitchprocessen, ett bra filmtänk och    koncepttänk, samt att visa på kreativitet i olika lösningar, och ha förmågan att inte bara tänka tv, utan även nya kanaler, samt andra sätt bygga varumärke än de traditionella.

Att Storåkers kammade hem flera guldägg i år, spelade det in?
– Nej, att ha lärt känna kreatörerna i mötena vi haft har varit mycket viktare än ett Guldägg, det är ändå de man ska samarbeta med i slutändan. Samtidigt vill jag passa på att skicka ett varmt tack till alla duktiga byråer och människor som varit med processen.

Efter årsskiftet kommer det nya samarbetet att bli synligt i tv-rutan.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.