Reklam
Storåkers testar smaklökarna
Publicerad: 26 maj 2009, 20:48
Laga mat med endast de ingredienser som finns hos Lantmännen. Så ser upplägget ut i den kampanj i form av en tävling på webben som Storåkers McCann tagit fram åt Lantmännen.
LF
Linda Fagerlind
– Vi har gjort en kampanj för Lantmännen som bygger på en tävling där man ska sätta ihop en egen maträtt med endast den mat som Lantmännen har, säger Jörn Arnell, projektledare på Storåkers.
Maträtten tillreds av kocken Kurt Weid som sedan även poängsätter rätten. Därefter avgör besökarna på sajten vilket bidrag som ska vinna. Vinsten, som varje månad går till fem stycken personer, består av en låda mat från Lantmännen.
Kampanjen är en vidareutveckling av konceptet ”bra mat” som Storåkers tog fram åt Lantmännen i höstas. Då låg fokus på att visa att Lantmännen tog ansvar från jord till bord, vilket kommunicerades i print och utomhus.
Nu är det webben som står i fokus. Denna gång vill Storåkers visa vilka varumärken Lantmännen har med hjälp av en lek och tävling.
– Med Smakleken vill vi inspirera till kreativitet i matlagningen och samtidigt visa vilka varumärken vi som livsmedelsföretag står bakom, säger Charlotte Nordling, projektledare på Lantmännen.
Peter Eriksson, kreativt ansvarig på Storåkers, säger i en kommentar att det intressanta i idén låg i det faktum att Lantmännens sortiment till stor del består av varor som pasta, mjöl och gryn.
– Idén om Smakleken kom upp genom att vi ställde oss frågan vad vi själva skulle laga för rätter av lantmännens sortiment som till stor del består av pasta, mjöl, gryn, bönröror och kyckling. Vi kom ganska snabbt fram till att det var just i det begränsade utbudet som det intressanta låg. Om man kunde vända det till en fördel så kunde vi säkert engagera många människor.
Kampanjen backas upp av produktsampling och tv.
Lantmännen
Madelaine Hellqvist, Chef Marknadskommunikation & Varumärke.
Charlotte Nordling/John Wernvik, Projektledare
Johan Ydring, Mårten Skånman, Webansvariga
Storåkers:
Jörn Arnell Projektledare/Planner
Kaj Bouic, Digital Direktör
Peter Eriksson, kreativt ansvarig/AD
Brita Zackari och Hanna Belander Copy
Lisa Rådberg, produktionsledare
Therese Bohlin, planner
Fanny von Pongracz, Final art
Webb produktionsbolag: B-Reel och Albert ken
Film produktionsbolag: B-Reel
Regissör: B-Reel
Mediebyrå: Vizeum