Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storåkers tuggar i sig statens reklamkaka

Publicerad: 11 Maj 2010, 15:10

– Vi har fått full valuta för vår investering i Storåkers McCann. Sedan samarbetet startade 2004 har vi kraftigt ökat försäljningen av våra obligationer till svenska folket. Det säger Christin Dylén, marknadschef för Riksgälden.


Ämnen i artikeln:

RiksgäldenPia Grahn BrikellStoråkers

truefalse

Pia Grahn Brikell, vd Storåkers (Foto: Björn Elgstrand)

Resumés beräkningar visar att Riksgälden har betalat 95,7 miljoner kronor till Storåkers McCann åren 2003–2009. Summan motsvarar mer än en fjärde­del av de 330 miljoner som statliga myndigheter har lagt på reklam hos de 33 reklambyråer som Resumés granskning omfattar. Då ingår inte ens mediekostnaden. Men detta är inget som oroar Christin Dylén:
– Vi upphandlade på nytt 2008 och då ingick pris som ett tungt vägande kriterium. Även då kom vi fram till att Storåkers hade det bästa erbjudandet.

En av Riksgäldens allra viktigaste uppgifter är att sälja premieobligationer till svenskarna, det vill säga myndigheten lånar pengar av privatpersoner för att förvalta statsskulden.

– Vi måste skapa stor uppmärksamhet för att generera bra försäljning av våra obligationer. Det handlar inte bara om omfattande produktionsarbete, utan allt från strategiskt arbete till ingående uppföljningar av olika kampanjer, ­säger Christin Dylén.

Sedan samarbetet inleddes 2004 har Riksgälden genomfört flera större produktioner per år, de senaste åren ­under vår och höst. Förutom tv-reklam rör det sig om radioreklam, internetreklam och pr:
– Vi talar om en rikstäckande kampanj där vi under ett par veckor syns i alla medier, säger Christin Dylén.

Riksgälden har legat på ungefär samma investeringsnivå varje år. I dag finns inga planer på att öka alternativt minska investeringstakten.
– Det är sådant vi tar från år till år.

Christin Dylén menar att Riksgälden har en mycket noggrann planering kring vilka aktiviteter som ska ske långsiktigt och exakta beräkningar för hur mycket respektive aktivitet får kosta. Samarbetet med Storåkers löper under fyra år. Vid slutet av 2011 genomförs en ny upphandling.

Storåkers McCanns vd, Pia Grahn Brikell, menar att byrån har som vana att regelbundet delta i offentliga upphandlingar.

Resumés granskning visar att Storåkers intäkter från offentlig sektor 2003–2009 landade på nära 109 miljoner kronor. Förutom Riksgälden har byrån bland annat fått in drygt 10 miljoner kronor från Arbetsmarknadsverket, men Riksgälden står för cirka 88 procent av de totala intäkterna:
– Vi är Riksgäldens huvudbyrå vilket innebär att alla inköp går via oss, både vad gäller reklamfilmsproduktion, dm-utskick och trycksaker. Så rena inköp står för merparten av totalsumman. Men självklart är Riksgälden en stor kund för oss, men absolut inte den största, säger Pia Grahn Brikell.

Enligt henne har samarbetet med Riksgälden varit extremt framgångsrikt och den senaste kampanjen ”Dåliga förlorare” har slagit försäljningsrekord:
– För oss är samarbetet med Riksgälden ett riktigt prestigeuppdrag, säger Pia Grahn Brikell.

Fakta undersökningen

Så gjordes granskningen: Resumé har bearbetat rådata från www.govdata.se. Tjänsten täcker 90 procent av de statliga utgifterna sedan 2003 och baseras på 70 myndigheters utgifter. Rådatan har sedan brutits ned på vilka myndig­hetskunder som de olika byråerna har haft samt hur mycket de har gett i intäkter 2003–2009.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.